Zdaniem Konwentu Starostów Województwa Świętokrzyskiego przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym wymagają nowelizacji.
W stanowisku podjętym 19 czerwca br. w Busku Zdroju starostowie postulują szereg zmian w ustawie. Przede wszystkim chcą przywrócenia możliwości stosowania przez organizatora prawa wyłącznego jako formy rekompensaty. Istnieje bowiem niezgodność prawa krajowego z prawem unijnym. – Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym organizator nie posiada prawa wyłącznego – uzasadniają starostowie. Przepisy dają możliwość łączenia linii nierentownych z rentownymi, co obniżałoby w znacznym stopniu koszty dla samorządów, a z drugiej jednak strony wprowadzają przewoźnika komercyjnego, czyli dodatkową konkurencyjność bez możliwości stosowania prawa wyłącznego.
Starostowie proponują także przesunięcie wejścia w życie nowych przepisów. Miałoby to nastąpić z dniem 31 grudnia 2019 r.
Kolejną zmianą jest zmniejszenie liczby organizatorów i wzorem państw skandynawskich określenie jednego organizatora na poziomie województwa.
Ostatni postulat dotyczy skrócenia terminów publikacji przez organizatora ogłoszeń o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia do odpowiednio sześciu miesięcy i trzech miesięcy w przypadku gdy umowa o świadczenie usług ma wymiar mniejszy niż 50 tys. km.