ITS czyli Inteligentny System Transportowy nazwa ta obejmuje swoją materią szereg różnorodnych technologii, które w założeniu mają przyczynić się do zwiększenie efektywności i oszczędności w transporcie jak również do poprawy bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego.
W ramach dyrektywy Parlamentu i Rady 2010/40/UE określone zostały zasady dotyczące specyfikacji i wdrażania ITS. W działaniach dotyczących wprowadzenia systemu należy uwzględniać między innymi następujące zagadnienia:
- skuteczność - czyli rzeczywiste rozwiązanie problemu w postaci np. wyeliminowania zatorów komunikacyjnych, małej liczby pasażerów na konkretnych liniach czy przeciążenia innych linii. Działania podjęte muszą być odpowiedzią na konkretne problemy lokalnej społeczności i muszą te problemy eliminować lub ograniczać
- opłacalność - optymalizacja kosztów, czyli dostosowanie ich do planowanych efektów
- proporcjonalność - zapewnienie różnej jakości usług, jeśli jest to konieczne w stosownych wypadkach
- wspieranie ciągłości usług - zapewnienie ich nieprzerwalności
- interoperacyjność - zapewnienie, by poszczególne procesy mogły wymieniać dane i informacje
- wspieranie zgodności wstecznej - jeśli istnieją systemy wcześniejsze służące temu samemu celowi powinny one być skoordynowane z powstającym system, jeśli oczywiście to możliwe ze względu na cel i koszty
- promowanie równego dostępu – nieutrudnianie dostępu do systemu ITS innym uczestnikom ruchu drogowego
Jakie korzyści płyną z ITS?
Odpowiedź na to pytanie wbrew pozorom jest bardzo trudna. Zależy to od indywidualnego podejścia każdego samorządu, a właściwie od problemów, które system ma pomóc rozwiązać. System nie sprowadza się tylko do tabliczek wyświetlających rozkład jazdy w formie elektronicznej na przystanku. Jak wynika z samej definicji systemu jest to cały zespół narzędzi, który ma wymiernie wpłynąć na efektywność transportu. Tabliczki to tylko jeden z elementów, który widoczny jest dla przeciętnego użytkownika komunikacji zbiorowej. Za tym widocznym efektem stoi cały system zarządzania taborem w oparciu o przeprowadzone wcześniej badania dotyczące zarówno przepustowości dróg jak i obciążenia poszczególnych linii.
Czy warto?
Wszystko zależy od kosztów, które to w aglomeracjach mogą kształtować się bardzo różnie, jednak jeśli weźmiemy pod uwagę wspomniane wyżej zasady już na etapie pomysłu wprowadzenia systemu mamy dużą pewność, że system będzie zarówno opłacalny jak i przyniesie spodziewane efekty. Na pewno miernik efektywności w zakresie poprawy bezpieczeństwa, komfortu pasażerów oraz możliwości oszczędności dadzą odpowiedź czy warto. Wszelkie drobne wątpliwości proponuję rozstrzygać na korzyść pasażerów, a wtedy wszyscy będą zadowoleni.