Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisał umowy z ośmioma wielkopolskimi samorządami na dofinansowanie rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego. Wartość zawartych umów wynosi prawie 236 milionów złotych. Inwestycje te są współfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz środków NFOŚIGW w ramach programu Zielony transport publiczny.
Dofinansowanie umożliwi zakup 72 zeroemisyjnych autobusów oraz budowę infrastruktury ładowania w ośmiu miastach i gminach Wielkopolski. Poznań powiększy flotę o 26 pojazdów, w tym 17 elektrycznych i 9 wodorowych. Miasto planuje także budowę 17 punktów ładowania oraz instalację fotowoltaiczną. Projekt o łącznej wartości ponad 127 milionów złotych zakończy się do połowy 2026 roku.
Kalisz, dzięki dofinansowaniu w wysokości 49 milionów złotych z KPO i 8 milionów złotych pożyczki, zakupi 19 elektrycznych autobusów oraz zbuduje 10 dwustanowiskowych ładowarek. Inwestycja obejmie również instalację fotowoltaiczną o mocy do 500 kWp.
W Lesznie pojawi się 7 nowych autobusów oraz 4 stacje ładowania. Dofinansowanie z KPO wyniesie ponad 17 milionów złotych, a realizacja projektu ma zakończyć się w 2026 roku.
W Rokietnicy zainwestowane zostanie niemal 23 miliony złotych na zakup 6 autobusów i budowę infrastruktury ładowania oraz instalacji fotowoltaicznej o mocy 190 kWp. Ostrów Wielkopolski oraz Swarzędz również planują zakupy nowych pojazdów i budowę infrastruktury ładowania, odpowiednio za 21 i 14 milionów złotych.
Września oraz Gmina Czerwonak skorzystają z dofinansowania na mniejsze, ale kluczowe projekty. We Wrześni pojawi się pierwszy autobus elektryczny, a w Czerwonaku powstaną stacje ładowania oraz zakupione zostaną 4 autobusy.
Program Zielony transport publiczny wspiera rozwój elektromobilności i zeroemisyjnego transportu, co wpływa na poprawę jakości powietrza oraz jakości życia mieszkańców. W ramach programu można uzyskać dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych i wodorowych, modernizację lub budowę infrastruktury ładowania oraz szkolenia dla kierowców i mechaników.
Budżet trzech naborów w ramach programu wynosił 5,4 miliarda złotych, z czego środki KPO stanowiły 3,4 miliarda złotych. Do tej pory złożono wnioski na zakup 1 549 pojazdów i budowę 945 punktów ładowania. Projekty w Wielkopolsce to kolejny krok w stronę nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego w Polsce.
Źródło: NFOŚiGW