Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w rozporządzeniu dotyczącym poboru opłat za drogi

Zmiany w rozporządzeniu dotyczącym poboru opłat za drogi fotolia.pl

W związku z oddaniem do użytkowania dróg ekspresowych i autostrad, rząd przekzał do konsultacji projekt nowelizacji rozporządzenia zmieniającego, dotychczasowe rozporządzenie z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. 
W uzasadnieniu projektu, można przeczytać, że pobieranie opłat jest wzorowane na innych krajach Unii Europejskiej, dotyczącym głownie wzrostu jakości dróg. Zarówno nowo powstałych jak i podniesienia standardu na już istniejących arteriach w związku z ich przebudową. Zaznaczone zostało, iż rząd może nałożyć opłaty nie tylko za drogi w najwyższych wspomnianych standardach, lecz również nie wyklucza takiej możliwości w ramach dróg krajowych. Uzasadniając to koniecznością zapewnienia właściwej polityki przewozowej lub ich ochrony przed nadmiernym ruchem pojazdów. Uzasadnienie to wydaje się budzić pewne kontrowersje, jednak biorąc pod uwagę, że kierowcy szczególnie pojazdów ciężarowych, aby uniknąć opłat wybiorą drogi krajowe i tym sposobem przyczynią się do ich szybszego zużycia, wydaje się uzasadnione. Nie wspominając już o kwestiach bezpieczeństwa, które to przy wprowadzeniu większego ruchu mogą się znacząco zmniejszyć. Zmiana ma również dotyczyć połączenia odcinków dróg, które to zostały oddane wcześniej i na których pobierana jest już opłata z jej kolejnymi częściami, oddanymi stosunkowo niedawno do użytku. Obecna nowelizacja jest już piątą tego typu w przeciągu czterech lat, uzupełniającą zakres opłat o kolejne 251 km dróg. Jeżeli planowana nowelizacja wejdzie w życie zgodnie z planem 30 czerwca br., drogi, na których pobierana będzie opłata w Polsce wyniosą 3162 km.
 
W ramach projektu nowelizacji zaproponowano również zmianę formy zapisu przebiegu dróg krajowych, ma to związek ze zmianami wprowadzanymi rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju. W ramach oznaczenia dróg krajowych, które pokrywają się z autostradą lub drogą ekspresową ustalać, aby jako numer drogi został wskazany numer drogi klasy wyżej. Natomiast dla dróg, które pokrywają się, jednak nie są autostradami i drogami ekspresowymi, odpowiednio numer klasy niższej. Chodzi, głownie o wprowadzenie jednakowej systematyki oznaczeń w ramach, każdej zmiany dotyczącej dróg. 
 
Podsumowując wspomniana nowelizacja ma na celu zwiększenie wpływu do budżetu, co przyczynić się ma bezpośrednio do budowy nowych dróg oraz usystematyzowanie oznaczeń w ramach nowelizacji przepisów, aby stanowiły jednorodną całość.  
Pt., 6 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk