Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 grudnia 2010 r. sygn. II SAB/Ol 66/10
W rozpoznawanej sprawie Starosta błędnie uznał, że nie musi w sprawie wykonywać żadnych czynności skoro skarżący składając zaświadczenie lekarskie nie złożył jednocześnie wniosku, którego wzór określa załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Rzeczą bezdyskusyjną jest, że zgodnie z § 5 cytowanego wyżej rozporządzenia prawo jazdy lub pozwolenie albo wtórnik tych dokumentów wydaje się po otrzymaniu m. in. wniosku. Faktem jest także to, że wniosek taki przez skarżącego nie został złożony.
W takiej sytuacji organ winien mieć na uwadze to, że jeżeli dana osoba składa orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami silnikowymi w określonych kategoriach to nie po to aby poinformować o tym osoby pracujące w danym urzędzie. Jeżeli jednak były jakiekolwiek wątpliwości w tym względzie to musiały być one rozwiane po złożeniu przez L. S. zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie, kiedy to już w sposób jednoznaczny określił on, że chodzi mu o wydanie wtórnika prawa jazdy wskazując jednoznacznie, iż wniosek o wydanie wtórnika wraz z fotografią i opłatą oraz kopią dokumentu podlegającego wymianie dostarczył w marcu 2009 r.
Osoba ubiegająca się o wydanie wtórnika prawa jazdy nie musi wiedzieć dokładnie tego jakie dokumenty ma złożyć, ani też tego czy dokumenty złożone poprzednio zachowują jeszcze swą aktualność. Natomiast w art. 9 K.p.a. zawarta jest zasada informowania stron, z której jasno wynika, że organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego.
Dlatego też zestawiając ze sobą treść zażalenia wraz ze złożonym wcześniej orzeczeniem lekarskim organ nie powinien mieć wątpliwości co do zakresu żądania skarżącego, w związku z tym powinien zwrócić się do strony o przedłożenie dokumentów, jakie uznałby za konieczne, aby można było merytorycznie rozstrzygnąć to czy wydać skarżącemu wtórnik prawa jazdy czy też odmówić mu wydania tego dokumentu.
Ewentualne nieuzupełnienie przez skarżącego braków wiązałby się z określonymi skutkami prawnymi i w konsekwencji musiałby prowadzić do stwierdzenia, że organ nie pozostawał w bezczynności. Zgodnie z treścią art. 61 § 1 i 3 K.p.a. postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu, zaś datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej. W ocenie sądu orzekającego w tej sprawie dniem takim był dzień złożenia przez skarżącego orzeczenia lekarskiego, natomiast przy najmniej korzystnym dla skarżącego postrzeganiu tej sprawy za taki dzień należałoby uznać dzień złożenia zażalenia.
Źródło: Orzecznictwo NSA