Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym, zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym wydaje się na wniosek przedsiębiorcy, na czas nie dłuższy niż 5 lat. Z przepisu tego nie wynika dla organu obowiązek wydania zezwolenia na okres 5 lat w przypadku złożenia takiego wniosku.
Termin 5 lat jest jedynie granicznym terminem na jaki przedsiębiorca może otrzymać zezwolenie, które po jego upływie może zostać przedłużone również, na okres nie przekraczający 5 lat (art. 21 ust. 3 cyt. ustawy o transporcie drogowym). Organ nie jest jednak uprawniony do określenia tego terminu w sposób dowolny. Określając termin odmienny niż we wniosku przedsiębiorcy organ administracji obowiązany jest uzasadnić swoje stanowisko, zgodnie z regułami zawartymi w art. 107 § 3 k.p.a.
W uzasadnieniu decyzji, która została poddana kontroli sądu, wskazano jedynie, że czasowo zostało określone "Udostępnienie wnioskowanych przystanków komunikacyjnych..." z uwagi na przygotowywane zmiany w sieci komunikacyjnej a opracowywany plan transportowy ma zostać przyjęty przez Radę Miejską. W zaskarżonej decyzji nie powiązano jednak powyższych informacji z datą ważności wydanego zezwolenia i nie uzasadniono jak opisane plany Miasta wpływają na możliwość wykonywania działalności prowadzonej przez skarżących. Brak uzasadnienia dla określonego terminu ważności zezwolenia nie pozwala odeprzeć zarzutu, że decyzja w tym zakresie nosi cechy dowolności.
W uzasadnieniu omawianej decyzji nie odniesiono się też do zarzutu, że wydanie zezwolenia na tak krótki okres czasu spowoduje konieczność ponoszenia nowych opłat związanych z ubieganiem się o kolejne zezwolenie ani też do zarzutu, że Prezydent Miasta K. wydał zezwolenia przewozowe dla spółek miejskich nie stosując podobnych ograniczeń czasowych.
Wyrok WSA w Poznaniu z 12 czerwca 2013 r. sygn. III SA/Po 648/13
Źródło: Orzecznictwo NSA