Zobowiązanie każdego powiatu do wyznaczenia co najmniej jednego parkingu, na który usuwane są środki transportu przewożące materiały niebezpieczne jest ze względów ekonomicznych i gospodarczych niezasadne - to konkluzja zawarta w stanowisku przyjętym podczas ostatniego posiedzenia Konwentu Powiatów Województwa Mazowieckiego, które odbyło się 14 września br.
Stanowisko to związane jest z pismem Wojewody Mazowieckiego z dnia 30 sierpnia br. oraz kolejnym pismem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w sprawie zapytania czy parking wyznaczony przez Starostę spełnia wymagania rozporządzenia MSWiA z 14 sierpnia 2003. w sprawie parkingów, na które usuwane są pojazdy przewożące towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 161 poz. 1567).
Jak przypominają mazowieccy samorządowcy, na powiaty z dniem 21 sierpnia 2011 r. został nałożony obowiązek usuwania pojazdów oraz prowadzenia parkingu strzeżonego (zadanie własne). Jednocześnie starostowie podkreślają fakt, że Prawo o ruchu drogowym nie określa warunków technicznych ani też niezbędnego wyposażenia przedmiotowego parkingu.
Powiaty wywiązały się z ustawy Prawo o ruchu drogowym wyznaczając parkingi, natomiast zdecydowana ich większość nie spełnia rygorystycznych warunków określonych w rozporządzeniu z 14 sierpnia 2003 r.
Analizują dokument NIK pt. "Wykonanie zadań przez administrację publiczną w zakresie bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych", starostowie z niepokojem przyjęli zapis o potrzebie zmiany ustawodawczej polegającej na dodaniu do art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym wymogu, aby przynajmniej jeden z parkingów w powiecie spełniał wymagania rozporządzenia (obecnie nie ma takiego obowiązku).
W związku z czym mazowieccy starostowei już teraz syganlizują, że wprowadzenie takiej nowelizacji podniesie znacznie koszty prowadzenia parkingu, a jednocześnie powiaty zobowiązane będą do częściowego pokrycia kosztów usunięcia takiego pojazdu.
Z wyliczeń wynika, że w ubiegłym roku koszt usunięciea pojazdu przewożącego materiały niebiezpieczne wahał się w granicach od 2400 do 3200 zł za jeden pojazd. Natomiast maksymalna opłata, którą wnosi właściciel pojazdu usuniętego na rzecz powiatu na podstawie art. 130a ust. 6g wynosi 1400 zł.
Jak wynika z powyższego powiat do każdego usuniętego pojazdu dokłada kwotę minimum 1000 zł. Jednocześnie w załączniku do projektu Rozporządzenia MSW w sprawie warunków technicznych parkingów, na które usuwane pojazdy przewożące towary niebezpieczne, pt. "Ocena skutków regulacji" w pkt. 3 "Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżety jst" czytamy, że nie przewiduje się wpływu na budżety jst.
W związku z powyższym zapisem starostowie stawiają pytania: "Czy to przeoczenie, czy też autor nie zadał sobie trudu aby zajrzeć do art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz zapoznać się ze średnią ceną takich usług funkcjonujących aktualnie na rynku?".
Samorządowcy sygnalizują też problem sfinansowania urządzeń i wyposażenia takiego parkingu.
Na przestrzeni 12 lat organy uprawnione do wydawania dyspozycji usunięcia pojazdu nie zgłaszały problemu z pojazdamia przewożącymi towary niebezpieczne. NIK w swoim opracowaniach pokontrolnych podaje, że w latach 2010-2011 służby zatrzymały na terenie województwa mazowieckiego 41 dowodów rejestracyjnych pojazdów, które wymagały skierowania na parkingi, ale nie skierowano ze względu na ich brak - wynika z analiz, z których skorzystali starostowie z Mazowsza.
Jednocześnie z danych tych można wysnuć wniosek, że na każdy powiat z województwa mazowieckiego przypada 0,5 pojazdu rocznie.
I tu przechodząc do meritum starostowie ponownie zadają istotne pytanie: "Czy dla takiej liczby pojazdów każdy powiat musi posiadać parking?"
Cisnąca się na usta odpowiedź na to pytanie została wyartykułowana w przedmiotowym stanowisku, starostowie piszą: "W naszej ocenie zadanie to nie powinno być zadaniem własnym powiatu". Dodają przy tym, że: "Informacje o przewozie materiałów niebezpiecznych, ich ilości, przedsiębiorcach produkujących lub przewożących materiały niebezpieczne posiada administracja szczebla wojewódzkiego i ona powinna odpowiadać za bezpieczeństwo przewożonych materiałów niebezpiecznych".
Na zakończenie starostowie akcentują jeszcze jedną sprawę: "Nadmieniamy, że rozporządzenie określające warunki dla parkingów na których mogą być umieszczane pojazdy przewożące materiały niebezpieczne przestało obowiązywać 2 lipca 2012r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 stycznia 2011r. o przewozie materiałów niebezpiecznych. Ustawa ta także daje uprawnienia w art. 102 ust. 2 MSW do określenia nie tylko warunków technicznych parkingów dla pojazdów z towarami niebezpiecznymi a także, czego nie było w poprzedniej ustawie, miejsc przeładunkowych"
W przypadku jednak, gdyby taki obowiązek stworzenia parkingu dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne został nałożony (przy sprzeciwie strony samorządowej), starostowie domagają się przekazania przez Państwo dotacji na stworzenie takiego parkingu pokrywającego 100% kosztó utworzenia takiego parkingu przez samorząd powiatowy.