Odpowiadając na tytułowe pytanie należy odpowiedzieć przecząco – termin kontroli nie powinien być określony w zawiadomieniu o zamiarze jej wszczęcia. Zawieranie takich terminów w zawiadomieniach jest nieprawidłowe, bowiem nie przewidują tego przepisy Prawa przedsiębiorców (PP).
Wskazać należy, że art. 48 ust. 1-2 PP przewiduje jedynie, że:
- organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli (art. 48 ust. 1 PP),
- kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia (art. 48 ust. 2 PP).
Z kolei niezbędne elementy zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli określa art. 48 ust. 3 PP, do których zalicza się:
- oznaczenie organu,
- data i miejsce wystawienia,
- oznaczenie przedsiębiorcy,
- wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli,
- imię, nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji.
Organy powinny mieć na uwadze, że powiadamianie przedsiębiorców prowadzących SKP wraz z określeniem terminu kontroli może w praktyce powodować utrudnienia dla organu kontrolującego, np. poprzez brak możliwości przeprowadzenia prawidłowości wykonania przez diagnostów badań technicznych pojazdów, z uwagi na brak pojazdów w stacji.
Wobec powyższego, inicjując przeprowadzenie kontroli okresowych SKP, starostowie powinni dbać o prawidłowe zawiadamianie przedsiębiorców o zamiarze ich przeprowadzenia. Określanie w zawiadomieniach terminów rozpoczęcia kontroli jest błędne, bo nie przewiduje tego art. 48 PP.