W obliczu dynamicznego rozwoju technologii, potrzeby dzieci pozostają niezmienne. Pomimo nowoczesnych urządzeń, najmłodsi wciąż potrzebują obecności zaufanych dorosłych, którzy pomogą im rozwijać kompetencje społeczne. W odpowiedzi na te potrzeby, Fundacja Orange uruchomiła nowy program, który ma na celu wsparcie przedszkolaków w budowaniu tych umiejętności. Warto zaznaczyć, że z urządzeń mobilnych korzysta już niemal dwie trzecie dzieci w wieku od dwóch do pięciu lat.
Dr Marek Kaczmarzyk, profesor Uniwersytetu Śląskiego, wskazuje, że kluczowe dla rozwoju dzieci są relacje z dorosłymi. -Nie zmieniliśmy ani sposobu podejścia do siebie wzajemnie, ani sposobu, w jaki się socjalizujemy. Tego, czego młody człowiek potrzebował 1000 lat temu i potrzebuje teraz, to przede wszystkim obecności dorosłych – wyjaśnia ekspert.
Opracowanie „Siła różnorodności” podkreśla, że umiejętność gromadzenia i przekazywania informacji była kluczowa dla przetrwania, a obecnie jest niezbędna do efektywnego radzenia sobie z cyfrowymi wyzwaniami. Obecność świadomego dorosłego, który potrafi wspierać dzieci w rozwoju ich relacji społecznych, jest fundamentalna. Dr Kaczmarzyk zaznacza, że pierwsze dwa lata życia powinny odbywać się bez ekranów, aby nie zakłócać naturalnego rozwoju zmysłów. Jednak w miarę dorastania, technologia powinna pojawiać się w życiu dzieci w rozsądny sposób.
Raporty wskazują, że kompetencje społeczne i emocjonalne są niezwykle istotne w dobie powszechnej obecności ekranów. Z danych wynika, że z urządzeń mobilnych korzysta już jedna trzecia dzieci między 12. a 23. miesiącem życia. Wspólne korzystanie z technologii w towarzystwie dorosłych jest powszechne, jednak nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę z treści, z jakimi stykają się ich dzieci.
Dr Kaczmarzyk zauważa, że kluczowe jest, aby dorośli byli świadomi zagrożeń związanych z technologią. -Dla młodego człowieka największym wyzwaniem jest mało świadomy dorosły, który albo izoluje dziecko od technologii, albo widzi w niej jedynie sposób na zajęcie go – podkreśla.
Zgodnie z opinią Małgorzaty Kowalewskiej, członkini zarządu ds. programowych Fundacji Orange, dzieci muszą znać zasady bezpiecznego korzystania z internetu i rozwijać zdrowe nawyki cyfrowe. Umiejętności takie jak empatia, krytyczne myślenie oraz umiejętność rozpoznawania i zarządzania emocjami są kluczowe w dzisiejszym świecie.
Fundacja Orange postanowiła zainicjować program MegaMisja dla Przedszkoli, który ma na celu rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Program skierowany jest do placówek przedszkolnych i oparty na interaktywnej historii z postacią Psotnika, który potrzebuje pomocy dzieci w cyfrowym laboratorium. Zajęcia przewidują aktywności ruchowe i naukę przez zabawę, a nauczyciele będą mieli do dyspozycji różnorodne materiały dydaktyczne.
Zgłoszenia do programu przyjmowane są do 3 grudnia br. W styczniu wybranych zostanie 100 przedszkoli, które przez pół roku będą realizować program MegaMisja, stanowiący innowacyjną inicjatywę w kształtowaniu młodych pokoleń w dobie cyfrowej.
Źródło: Newseria