Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Klasyfikowanie kompetencji oświatowych bardziej przejrzyste - jest projekt ministerstwa

Klasyfikowanie kompetencji oświatowych bardziej przejrzyste - jest projekt ministerstwa fotolia.pl

W ostatnim czasie na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie zespołów ekspertów do spraw włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). W założeniu Ministerstwa, przygotowywany projekt ma określić tryb pracy ekspertów wydających opinie dot. celowości włączania danej kwalifikacji (sektorowej lub wolnorynkowej) do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, a także opiniujących przyporządkowanie kwalifikacji danego typu do konkretnego poziomu przewidzianego w rejestrze.

Celem projektodawcy jest ujednolicenie kryteriów stosowanych w przyporządkowywaniu określonych kwalifikacji do obowiązującego systemu. Poprawie ma ulec także dobór i spójność kwalifikacji odbywających się w drodze odpowiednich analiz. 

Rozporządzenie ma wyznaczyć również metodę włączania do krajowego systemu osobnych kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych, co stanowi przedmiot szerszych prac resortu. 

Projekt rozporządzenia określa istotę prac podejmowanych przez ekspertów na rzecz osiągnięcia celu spójnego i rzetelnego klasyfikowania danych kompetencji. Rozstrzygnięcia prowadzonych analiz mają stanowić wyniki głosowania osób uczestniczących w wydawaniu opinii, przy czym w razie parzystej liczby członków, decydujący głos ma przysługiwać przewodniczącemu danego zespołu.

Rozporządzenie zawiera szereg kryteriów zaawansowania efektów uczenia się, dzięki czemu wg. projektodawcy przypisywanie ich do określonych poziomów ma w pełniejszy sposób odpowiadać stanowi rzeczywistemu. Możliwości wnoszenia rekomendacji i bardziej czynnego uczestnictwa ekspertów w procesie kwalifikowania danych kompetencji, mają w założeniu resortu uczynić dotychczas obowiązujący system bardziej profesjonalnym, odpowiadającym najwyższym standardom obowiązującym we współczesnych systemach oświatowych.

Nowe rozporządzenie ma zastąpić dotychczasowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2016 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać eksperci powoływani do zespołu ekspertów, trybu powoływania ekspertów oraz procedury porównywania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji z charakterystykami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Z treścią projektu można się zapoznać TUTAJ.

Pt., 23 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch