Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze dla pierwszego odcinka drogi ekspresowej S52, znanej jako Beskidzka Droga Integracyjna (BDI). Inwestycja połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, usprawniając komunikację między województwem śląskim a małopolskim. Informację tę przekazał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podczas konferencji prasowej, która odbyła się 13 stycznia 2025 roku w Kętach.
Inwestycja o strategicznym znaczeniu
Droga ekspresowa S52 ma liczyć około 61 km i znacząco odciążyć istniejącą drogę krajową nr 52. Realizacja tej inwestycji została uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
– Budowa S52 pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrów miejscowości położonych wzdłuż obecnej DK52, a także zwiększy przepustowość ruchu w regionie. Ogłoszenie przetargów to kluczowy krok w kierunku finalizacji prac przygotowawczych i późniejszego rozpoczęcia budowy – podkreślił wiceminister Bukowiec.
Szczegóły ogłoszonych przetargów
GDDKiA, dzięki zatwierdzeniu przez Ministerstwo Infrastruktury aneksu do Programu Inwestycji o wartości 271,8 mln zł, rozpoczęła pierwsze postępowania przetargowe. Pierwszy z nich dotyczy odcinka Bielsko-Biała (Suchy Potok) – Bulowice o długości około 16 km i obejmuje wykonanie projektu budowlanego, robót geologicznych oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Wkrótce ma zostać ogłoszone postępowanie dla kolejnego odcinka: Chocznia – Kalwaria Wschód (około 20 km). Całą trasę podzielono na cztery odcinki:
- Węzeł Suchy Potok – węzeł Bulowice,
- Węzeł Bulowice – węzeł Chocznia,
- Węzeł Chocznia – węzeł Kalwaria Wschód,
- Węzeł Kalwaria Wschód – węzeł Głogoczów.
Nowoczesna infrastruktura i wyzwania inżynieryjne
Na trasie zaplanowano 14 węzłów drogowych oraz liczne drogi do obsługi ruchu lokalnego. Ze względu na zróżnicowane ukształtowanie terenu budowa wymaga realizacji wielu obiektów mostowych. Decyzje ZRID dla przetargowanych odcinków planowane są na 2028 rok, co pozwoli w tym samym roku rozpocząć przetargi na budowę.
Koszt i harmonogram realizacji
Budowa BDI, której koszt szacuje się na ponad 8 mld zł, ma zostać ukończona w latach 2029–2036. Droga S52 połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, przebiegając przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską, co stanowi kluczowy element infrastrukturalny dla rozwoju południowej Polski.
Źródło: MI