W Polsce w 2022 r. do kin udało się łącznie 41,4 mln widzów. Jest to wynik wyższy o ponad 50 proc. w stosunku do roku poprzedniego (wtedy kina odnotowały widownię wynoszącą 27,5 mln osób), jednak branża kinowa wciąż nie wróciła do stanu sprzed pandemii COVID-19 – w 2019 r. do kin udało się łącznie 61,7 mln ludzi. Tendencja zwiększania się widowni kin w porównaniu z 2021 r., bez osiągania poziomów przedpandemicznych, jest obserwowalna w całej Europie. W okresie 2021-2022 średnio w kinach przybywało 64 proc. widzów. Najwięcej przybyło w mniejszych państwach: na Litwie, Łotwie czy w Słowenii, w których widownia kin zwiększyła się odpowiednio o 124 proc., 240 proc. i 142 proc. Najmniej widzów przybyło w Chorwacji oraz Hiszpanii – po 32 proc.
Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego zaznaczają jednak, że pomimo dużych wzrostów w liczbie widzów, liczebność widowni kin w całej Unii nie powróciła jeszcze do poziomu sprzed pandemii. W 2022 r. w kinach UE było o 35 proc. widzów mniej w porównaniu z przeciętnym wynikiem w okresie 2017-2019. Polska branża w 2022 r. charakteryzowała się nieco lepszym wynikiem niż średnia UE – w porównaniu z okresem przedpandemicznym widownia była mniejsza o 32 proc. Najgorsza sytuacja była we Włoszech, w których do kin przyszło o 51 proc. osób mniej. Ubytek powyżej 40 proc. względem lat 2017-2019 odnotowano również w Hiszpanii oraz Grecji – odpowiednio 45 proc. oraz 43 proc.
Z badania PISF wynika, że w Polsce, porównując okres przed i po pandemii, najbardziej zmalała grupa osób chodzących do kina kilka razy w roku (z 50 proc. badanych do 30 proc.). Jednocześnie grupą, która zwiększyła się najbardziej były osoby nie chodzące do kina w ogóle (z 15 proc. do 35 proc.). Podobne tendencje zaobserwowano w przypadku uczęszczania do teatru lub muzeum.
W raporcie PIE czytamy, że jednym z głównych powodów zniechęcających do udania się do kina były zbyt wysokie ceny biletów – taki powód podało 37 proc. badanych pod koniec 2022 r. Polacy wydawali średnio na kino 50 PLN, z czego nieco ponad połowę kosztował pojedynczy bilet, a pozostała część to napoje oraz przekąski. Jako „uczciwą cenę” biletu do kina średnio wskazywano 20 PLN. Cena, która uważana jest średnio za zbyt wysoką to 41,3 PLN. 39 proc. pytanych odpowiedziało, że sposobem radzenia sobie ze wzrostem cen jest rzadsze chodzenie do kina.
Źródło: PIE