18 listopada br. Zespół ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej KWRiST zebrał się na wspólnych obradach już po raz trzeci w tym miesiącu. I nie jest to spotkanie ostatnie. Uwaga uczestników obrad skupiła się na wielu projektach dotyczących zróżnicowanych zagadnień obejmujących zarówno sprawy z zakresu ochrony zdrowia, jak i polityki społecznej.
Otwarciem obrad było omówienie szeregu spraw różnych zgłoszonych do porządku spotkania przez organizacje samorządowe. Z wniosku Związku Powiatów Polskich omówiono zagadnienia związane z projektem Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej, przyszłością i zasadami finansowania centrów zdrowia psychicznego po zakończeniu trwającego pilotażu, jak również informacje dotyczące stanu prac nad projektem nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Unia Metropolii Polskich wniosła o ponowne pochylenie się nad tematem realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy domowej w celu wypracowania odpowiedniego rozwiązania, natomiast Związek Województw RP wniósł do tej części porządku obrad wniosek o informacje w przedmiocie funkcjonowania Wojewódzkich Ośrodków Medycyny Pracy.
Związek Powiatów Polskich trzyma rękę na pulsie - także w sprawach różnych
W przedmiocie wniosku ZPP o informację dot. projektu Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej, podstawową kwestią niezbędną do omówienia było ryzyko pogorszenia finansowej kondycji niektórych szpitali rehabilitacyjnych. Jak wskazano w trakcie obrad, wejście w życie rozporządzenia w swojej aktualnej formie mogłoby ograniczyć dostępność niektórych świadczeń - głównie wykonywanych wobec dzieci. Ponadto, podmioty lecznicze zmuszone do dostosowania się do nowych regulacji, mogłyby ponieść z tego tytułu negatywne konsekwencje finansowe, prowadzące nawet do ich ekonomicznej zapaści. W odpowiedzi na zadane pytania i zgłoszone uwagi, przedstawiciele MZ oznajmili, że projekt podlega aktualnie konsultacjom publicznym, a jego ostateczna wersja nie została jeszcze przygotowana. Jak poinformowano, Minister Zdrowia podjęła prace nad uporządkowaniem wszystkich uwag i stanowisk, w które zaangażowane zostało szerokie grono ekspertów. Po przeanalizowaniu wszystkich kontrowersyjnych kwestii, projekt ma zostać dopracowany w ciągu najbliższych trzech miesięcy, po czym zostanie wniesiony na Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Wniosek dotyczący przyszłości i zasad finansowania centrów zdrowia psychicznego po planowym zakończeniu pilotażu centrów, miał na celu omówienie systemu finansowania takich jednostek i perspektywy na jego zmianę. Jak wynikało z niektórych spekulacji, po zakończeniu z dniem 30 czerwca 2025 r. trwającego od 2018 roku pilotażu, obowiązujący obecnie model finansowania ryczałtowego miałby zostać zastąpiony poprzednim, nieefektywnym modelem świadczenia za obsłużonego pacjenta i wykonaną usługę, co byłoby okolicznością niekorzystną, a zarazem rzutującą na szeroki katalog ośrodków. Warto bowiem zaznaczyć, że na początku trwania pilotażu przed sześciu laty, istniało 27 takich jednostek, podczas gdy obecnie jest ich już ponad 100. Według informacji przekazanych przez przedstawicieli resortu, aktualnie nie ma planów powrotu do dawniej funkcjonującego systemu, jednak toczą się dyskusje odnośnie skoordynowania ogólnego systemu finansowania. Wszelkie decyzje będą zapadać na podstawie ewaluacji pilotażu, który równolegle przeprowadzają MZ i NFZ. Sugerowane rozwiązania mają zostać przedstawione do omówienia całemu środowisku w I kwartale przyszłego roku.
Trzeci wniosek ZPP dotyczył udzielenia informacji o stanie prac nad projektem ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz planowanego terminu wejścia w życie nowych regulacji. Jak wynika z wcześniejszych ustaleń, choć licząca ponad 300 stron ustawa miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., to zgodnie z informacją dostępną na stronie Rządowego Centrum Legislacji, wciąż znajduje się na etapie Komitetu Stałego Rady Ministrów. Z udzielonej podczas obrad Zespołu informacji resortu wynika, że czas wejścia ustawy w życie będzie uzależniony od wyniku dalszych prac Komitetu Stałego RM i sam projekt będzie prawdopodobnie kierowany do dalszego procedowania.
Jak zagwarantować skuteczne działania na rzecz ochrony dzieci dotkniętych przemocą domową?
Przedmiotem wniosku Unii Metropolii Polskich dotyczącym problemu z realizacją zadań związanych z zapobieganiem przemocy było stosowanie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, w celu znalezienia rozwiązania umożliwiającego szybką i praktyczną ocenę medyczną podczas zabezpieczenia dziecka w związku z podejmowaną interwencją. Problemem jest potrzeba zapewnienia jednoczesnej obecności pracownika socjalnego, policjanta i pracownika ochrony zdrowia, co wymaga powiązania z systemem ochrony zdrowia z uwagi na brak wytycznych co do tego, kto i na jakich zasadach miałby zapewniać udział w interwencji przedstawiciela zawodu medycznego. Jak wynika z udzielonych informacji, MZ analizuje dostępne rozwiązania. Poszukiwane są dostępne źródła finansowania udziału lekarzy czy pielęgniarzy uczestniczących przy interwencjach tego typu. Jak podano, aktualnie nie można gwarantować udziału ratownictwa medycznego jako rozwiązania systemowego. Wynika to chociażby z powtarzalnych dylematów dyspozytorów służb ratunkowych, podejmujących decyzje, czy zespół powinien zostać wysłany na miejsce zajścia. Niezbędne w tym kontekście będzie opracowanie planu działania w sytuacjach nieplanowych, gdy potrzeba udziału służb ratowniczych na miejscu interwencji okaże się niezbędna tak szybko, jak to tylko możliwe.
Kto zostanie dyrektorem ośrodka medycyny pracy?
Wniosek Związku Województw RP w przedmiocie Wojewódzkich Ośrodków Medycyny Pracy dotyczył wymogów, jakie musi spełnić dyrektor takiego ośrodka. Jak wykazano, problematycznym jest stosowanie dwóch ustaw, które odnoszą się do takich jednostek. Ustawa o działalności leczniczej pozwala na kierowanie ośrodkiem zdrowia nie tylko lekarzom, lecz również menedżerom, przy czym jednak ustawa o medycynie pracy ogranicza tę możliwość wyłącznie do lekarzy specjalistów medycyny pracy, co skutkuje pogłębiającymi się trudnościami, jako że ta dziedzina medycyny staje się dziedziną coraz węższą. Zagadnienia związane z tą sprawą, dotyczą pracy nie tylko resortu zdrowia, lecz również Ministerstwa Rozwoju i Technologii, a prace nad ujednoliceniem wspomnianych wymogów będą prowadzone przez ministerstwa w porozumieniu. Jak zapowiedziano, ich wyniki mają zostać podane do wiadomości już wkrótce.
Po omówieniu spraw różnych, uczestnicy obrad Zespołu Zdrowia pochylili się nad kolejnymi tematami, dołączonymi do porządku obrad już na wcześniejszym etapie.
Transformacja cyfrowa - opinie jeszcze nie teraz
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie udzielania pomocy publicznej oraz pomocy de minimis na przedsięwzięcia realizowane w ramach inwestycji "Przyspieszenie procesów transformacji cyfrowej ochrony zdrowia poprzez dalszy rozwój usług cyfrowych w ochronie zdrowia" objętej wsparciem ze środków instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności został poddany konsultacjom, lecz wymaga jeszcze poddania analizie w kontekście zgłoszonych licznych zastrzeżeń, które przedstawił m.in. UOKiK. Wobec tego, finalna wersja projektu zostanie dopiero przekazana. Na przyszły tydzień zaplanowana została konferencja uzgodnieniowa, po której porozumienie powinno zostać wypracowane drogą obiegową.
Co dalej z SOR-ami? Dwa projekty - jeden temat - tożsame opinie.
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego oraz projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego, były ze sobą powiązane, przez co opiniowano je razem. Drugi z wymienionych projektów zakłada rozszerzenie możliwości kierowania oddziałem ratunkowym przez lekarzy specjalizacji innych niż medycyna ratunkowa, wymienionych w definicji lekarza systemu, z zastrzeżeniem konieczności spełnienia warunku posiadania nabytego w SOR doświadczenia w wymiarze co najmniej 3 tys. godzin na przestrzeni ostatnich trzech lat. Projekt wydłuża także do końca 2026 roku czas na dostosowanie oddziałów ratunkowych do wymagań rozporządzenia w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w lokalizacji oddziału oraz posiadania dostępu do lotniska lub lądowiska. Ma to umożliwić podmiotom dysponującym SOR-ami skorzystanie z dofinansowania ze środków Funduszu Medycznego.
Projekty te zaopiniowano pozytywnie.
Dwa projekty resortu rodziny poczekają na następne obrady - trzeci zaopiniowany już teraz
Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3, został opatrzony łącznie 15 uwagami. Do tej pory resort nie przedstawił wersji projektu po konsultacjach publicznych, co uniemożliwiło wydanie opinii na tym posiedzeniu Zespołu. Jak zapowiedziano, wszystkie uwagi mogą zostać zebrane w ciągu trzech dni roboczych, po czym przekazany zostanie ostateczny dokument - do zaopiniowania prawdopodobnie na kolejnym posiedzeniu Zespołu.
Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności został przekazany na posiedzenie Zespołu z upoważnieniem do wydania opinii wiążącej z tym zastrzeżeniem, że musiałaby być ona opinią pozytywną. W przeciwnym razie projekt miałby trafić na posiedzenie plenarne KWRiST.
Podczas dzisiejszych obrad opinii nie wydano z uwagi na liczne zgłoszone uwagi mające generalnie charakter techniczny. Dotyczą one nowelizacji przepisów ustawy oraz wydłużenia ważności zaświadczeń lekarskich na potrzeby zgłoszenia wniosku o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności i jej stopniu z 30 dni do 3 miesięcy. Ponadto, w drodze rozporządzenia ma zostać wprowadzony wzór legitymacji dla osób niepełnosprawnych, z której mogliby korzystać w aplikacji mobilnej mObywatel. Projekt ma na razie postać wersji do konsultacji publicznych, a wydanie opinii może nastąpić na następnym posiedzeniu.
Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych, zgłoszony przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, którego nową wersję udostępniono przed niespełna dwoma tygodniami, nie spotkał się z uwagami. Wobec tego, podczas obrad zaopiniowano go pozytywnie.
Samorządy wobec związków partnerskich
Ostatni punkt porządku posiedzenia Zespołu stanowił projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich, przekazany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Z racji charakteru sprawy, z którą związany jest projekt, ZPP powstrzymał się od zgłaszania uwag, jednak inne podmioty zaadresowały ich niezwykle wiele - do resortu wpłynęło ok. 6 tys. pism. Uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje trwają, zaś następczy kształt projektu wróci do omówienia przypuszczalnie w styczniu 2025 r. Ministerstwo zadeklarowało ponowne przeliczenie skutków finansowych hipotetycznego wejścia w życie ustawy.
Kolejne posiedzenie Zespołu może odbyć się już w przyszłym tygodniu, kiedy część niezaopiniowanych na opisanym posiedzeniu projektów może być już gotowa.