Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Funkcjonowanie MOW w ocenie NIK - temat omówiła sejmowa komisja edukacji

Funkcjonowanie MOW w ocenie NIK - temat omówiła sejmowa komisja edukacji fotolia.pl

23 grudnia 2021 r. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała informacje o wynikach kontroli pn. Funkcjonowanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych. 

Celem kontroli było ustalenie czy młodzieżowe ośrodki wychowawcze prawidłowo realizują zadania opiekuńcze i wychowawcze wobec swoich wychowanków a szczegółowo m.in. ocena czy działania podjęte przez Ministra Edukacji i Nauki oraz Starostę Powiatu Gryfickiego zapewniły realizację wniosków sformułowanych w wyniku kontroli P/17/099?

Wyniki kontroli z 2021 r. dostępne są tutaj, natomiast z 2017 tutaj.

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży, które odbyło się 5 kwietnia br.  Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli z 2021 r. o wynikach kontroli funkcjonowania Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych oraz informację Ministra Edukacji i Nauki na temat kształcenia w specjalnych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz monitorowania losów absolwentów tych placówek.

Informacje przedstawili: doradca Najwyższej Izby Kontroli – Adam Borowski oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki – Marzena Machałek. Kontrola NIK wykazała, że zajęcia i programy mające przygotować wychowanków do samodzielnego życia, zgodnego z obowiązującymi normami prawnymi i społecznymi miały niską skuteczność. Wpływ na to miało m.in. nieprzygotowanie części ośrodków do realizacji zadań opiekuńczych i wychowawczych, a także niezrealizowanie wniosków pokontrolnych z roku 2017 głównie przez resort edukacji.

NIK wniósł o podjęcie przez Ministra Edukacji i Nauki działań w celu wyspecjalizowana młodzieżowych ośrodków wychowawczych, z uwzględnieniem podziału na placówki przeznaczone dla wychowanków wymagających (przeprowadzenie terapii w zakresie uzależnień, opieki w związku z ciążą i macierzyństwem oraz wzmożonego nadzoru ze względu na zachowania agresywne), przygotowanie rozwiązań prawnych umożliwiających przeprowadzenie kontroli rzeczy osobistych wychowanka, wstępnych testów na zawartość alkoholu lub środków odurzających oraz zwiększenia bezpieczeństwa nieletnich, a także ich opiekunów podczas wykonywania czynności konwojowych przez pracowników młodzieżowych ośrodków wychowawczych.

Minister Marzena Machałek przedstawiła m.in. zaprojektowane rozwiązania prawne w zakresie organizacji kształcenia i wsparcia wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz podjęte działania ministerstwa w zakresie zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki pedagogicznej wychowankom młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Minister podkreśliła wagę indywidualizowania działań edukacyjno-wychowawczych stosowanych w codziennej pracy, tak by uczniowie z niepełnosprawnościami, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, a objęci kształceniem specjalnym mieli zapewnioną realizację kształcenia oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W celu zwiększania jakości funkcjonowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych ministerstwo prowadzi działania w ramach nadzoru pedagogicznego oraz zapewnienia bezpieczeństwa w MOW. Minister wspomniała także że 5 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, który obejmuje także zmiany w funkcjonowaniu młodzieżowych ośrodków wychowawczych (projekt dostępny tutaj).

Czw., 7 Kw. 2022 0 Komentarzy
Katarzyna Liszka-Michałka
Redaktor Katarzyna Liszka-Michałka