Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dofinansowanie doskonalenia nauczycieli - WSA przypomina o koniecznej opinii związków zawodowych

Dofinansowanie doskonalenia nauczycieli - WSA przypomina o koniecznej opinii związków zawodowych fotolia.pl

Przyjmuje się, że prawidłowa pod względem prawnym uchwała (zarządzenie) musi spełniać niezbędne wymagania zarówno w aspekcie materialnym, jak i formalnym.

Z powyższego wynika, że treść uchwały (zarządzenia) musi być zgodna z przepisami prawa, a ponadto tryb jej podjęcia musi odpowiadać określonym procedurom.

Zasady te odnoszą się także do zarządzenia w sprawie planu na dofinansowanie form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych prowadzonych przez dany samorząd oraz regulaminu ich przyznawania, wykorzystywania i rozliczania w danym roku (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 30 listopada 2021 r., III SA/Łd 679/21).

Zgodnie z art. 70a ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela, w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem szkoleń branżowych - w wysokości 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli. Przywołany przepis nie obejmuje finansowania publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 70a ust. 2 cyt. ustawy).

Stosownie zaś do treści art. 70a ust. 3 ustawy, podziału środków na dofinansowanie doskonalenia nauczycieli dokonuje się po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, zrzeszających nauczycieli.

Jak wskazał WSA art. 70a ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela ustanawia kompetencję rady wyłącznie w zakresie wyodrębnienia w budżecie środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w wysokości wskazanej w tym przepisie. Natomiast pozostałe czynności dokonywane na podstawie tego przepisu i przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe (tj. § 5 i § 6) są czynnościami związanymi z wykonywaniem budżetu i nie należą do kompetencji rady. W konsekwencji to organ wykonawczy jest właściwy w zakresie podziału środków (art. 70a ust. 3 i 3a ustawy - Karta Nauczyciela), opracowania planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli (§ 5 rozporządzenia), czy ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat oraz określenia specjalności i form kształcenia (§ 6 rozporządzenia).

Zgodnie z przytoczonymi wywodami, organ samorządu terytorialnego nie dopełniając procedury opiniowania projektu zarządzenia w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli przez związek zawodowy - w zakresie jego uprawnień opiniodawczych - narusza ciążący na nim obowiązek ustawowy zapewnienia temu związkowi współuczestnictwa w procesie legislacyjnym.

Nie wykonanie tego obowiązku równoznaczne jest z istotnym naruszeniem prawa.

Źródło: CBOSA, orzeczenie nieprawomocne

Niedz., 6 Lt. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka