Sześcioletni okres, o którym mowa w art. 93 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym powiązano zatem bezpośrednio z pobieraniem świadczenia, a nie z posiadaniem statusu studenta przez osobę ubiegającą się o jedną z form pomocy materialnej.
Równocześnie należy zauważyć, że w ustawie nie zawarto przepisu ograniczającego lub wyłączającego prawo do świadczeń ze względu na posiadanie statusu studenta przez okres dłuższy niż sześć lat. Nie można zatem wiązać początku tego okresu 6 letniego z momentem rozpoczęcia studiów przez studenta ubiegającego się o przyznanie pomocy.
Skoro bowiem z samym statusem studenta ustawa nie wiąże przysługiwania, to jest otrzymywania świadczeń stypendialnych, to nie sposób uznać, że to z momentem rozpoczęcia studiów zaczyna biec okres 6 lat ograniczający czas przysługiwania stypendium stosownie do art. 93 ust. 2 pkt 1 ustawy. Organ dla uzasadnienia swoich twierdzeń nie może powoływać się na postanowienia regulaminu, który w sposób niezgodny z brzmieniem ustawy reguluje kwestie przyznawania stypendium socjalnego. Regulamin jest aktem prawa wewnętrznego, nie może zatem modyfikować zapisów ustawy, a powinien pozostawać w zgodzie z przepisami powszechnie obowiązującymi.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 listopada 2021 r., sygn. III SA/Kr 688/21
Źródło: CBOSA