Nowym rozwiązaniem w stosunku do przepisów obowiązujących jest propozycja Ministerstwa Edukacji i Nauki dotycząca stopni specjalizacji dla nauczycieli dyplomowanych.
Resort edukacji zaproponował cztery specjalizacje do wyboru przez nauczyciela:
- Specjalizacja w zakresie dydaktyczno-metodycznym
- Specjalizacja w zakresie opiekuńczo-wychowawczym
- Specjalizacja w zakresie zarządzania i organizacji
- Specjalizacja w zakresie nadzoru i efektów kształcenia
I Stopień specjalizacji/Pierwsza specjalizacja (5 lat po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego)
- Nauczyciel decydujący się na konkretną specjalizację, złoży deklarację/wniosek do dyrektora (rok przed planowanym terminem ubiegania się o specjalizację), a ten dokona oceny pracy nauczyciela. Przystąpienie do specjalizacji umożliwi uzyskanie oceny nie niższej niż bardzo dobra.
- Do zaliczenia specjalizacji uznane będą:
- odpowiednio do specjalizacji: sprawowanie funkcji kierowniczych w szkole, funkcji egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta do spraw awansu nauczycieli, doradcy metodycznego, mentora (o ile nauczyciel wspierał co najmniej np. 5 (do dyskusji) młodych nauczycieli), opiekuna praktyk studenckich (o ile nauczyciel sprawował funkcję co najmniej np. 5 razy – do dyskusji), koordynatora wolontariatu (o ile funkcja jest sprawowana dłużej niż rok), koordynatora projektu (o ile trwa co najmniej jeden semestr), kuratora społecznego, rzeczoznawcy do spraw podręczników, konsultanta współpracującego z CEA, działacza związkowego,
- przeprowadzenie analizy efektów działań wynikających z pełnionej funkcji lub realizowanych zadań związanych z oświatą poza szkołą oraz wykorzystywanie wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły,
- ukończone w czasie specjalizacji doskonalenie zawodowe związane ze specjalizacją: studia podyplomowe albo studia I stopnia albo kurs kwalifikacyjny albo kurs certyfikujący (co najmniej dwa) lub doktorat zgodny z tematyką specjalizacji,
- opracowanie i wdrożenie innowacji, programów nauczania, projektów (w tym unijnych) na rzecz szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony oraz związanych ze specjalizacją lub opracowanie podręcznika, książki zgodnej z tematyką specjalizacji lub prowadzenie cyklicznych zajęć szkoleniowych dla nauczycieli lub rodziców uczniów (o ile nie należą one do podstawowych obowiązków), lekcji otwartych dla młodych nauczycieli (co najmniej np. 5 w ciągu roku) lub przeprowadzanie i analizowanie badań naukowych z zakresu oświaty, w szczególności związanych ze specyfiką i potrzebami szkoły, oraz wykorzystywanie wyników tych badań do podnoszenia jakości pracy szkoły.
- Po upływie 5 lat przeznaczonych na specjalizację nauczyciel złoży wniosek do dyrektora na przykład WODN wraz z oceną pracy, zaświadczeniem dyrektora o wymiarze zatrudnienia, nauczanym przedmiocie, posiadanych przez nauczyciela kwalifikacjach kartą oceny pracy oraz dokumentacją konieczną do uzyskania specjalizacji.
- Komisja powołana przez ww. organ (w składzie: przedstawiciel na przykład WODN, metodyk lub konsultant, ekspert związany ze specjalizacją, lub nauczyciel akademicki związany ze specjalizacją nauczyciela, dyrektor szkoły lub nauczyciel wybrany z rady pedagogicznej, przedstawiciel związków zawodowych) dokona oceny działań (stopnia realizacji) nauczyciela ubiegającego się o specjalizację.
- Nauczyciel zaprezentuje spełnienie wymagań niezbędnych, a następnie odbędzie się rozmowa komisji z nauczycielem.
- Certyfikat/dyplom poświadczający posiadaną specjalizację nada na przykład dyrektor WODN.
- Organem odwoławczym będzie ORE lub brak odwołania i ponowne dopuszczenie nauczyciela do specjalizacji za dwa lata.
II Stopień specjalizacji/ Druga specjalizacja (5 lat od uzyskania I stopnia specjalizacji/ Pierwszej specjalizacji) - nauczyciel wybierze nową specjalizację, która będzie przebiegała tak samo jak specjalizacja I stopnia.
Komentarze