Podczas posiedzenia Zespołu ds. monitorowania finansów oświaty, które odbyło się 22 września br. omówiono założenia dotyczące części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2022.
Minister Sebastian Skuza wskazał, że zgodnie z propozycjami przyjętymi przez Radę Ministrów wysokość subwencji oświatowej na 2022 r. będzie wynosiła ok. 53,3 mld zł. Następuje więc wzrost o 2,6% w porównaniu z rokiem bieżącym. Po pytaniach ze strony samorządowców, czy jest to kwota, o którą wnioskował Minister Edukacji i Nauki czy też kwota zaproponowana przez Ministra Finansów, Minister Sebastian Skuza odpowiedział, że Minister Edukacji i Nauki wnioskował o kwotę wyższą o ok. 1,9 mld zł, jednakże MF nie znalazł podstaw prawnych zagwarantowania tych środków (miały one zabezpieczyć zmiany związane z edukacją włączającą).
Na wysokość części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2022 r. wpływ będą miały następujące czynniki:
- wzrost liczby dzieci niepełnosprawnych;
- wzrost wysokości dotacji przekazywanej szkołom i placówkom niepublicznym;
- odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych;
- wzrost wskaźnika dla edukacji domowej;
- wzrost subwencji dla wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych.
Szczegóły powyższych zmian poznamy zapewne, dopiero kiedy ukaże się projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2022.
Dodatkowo w ramach budżetu na oświatę przewidziano także dwie rezerwy. Pierwsza dotyczy wychowania przedszkolnego i ulokowano na niej środki w wysokości 1,6 mld zł. Natomiast druga jest rezerwą pozostającą w dyspozycji Ministra Edukacji i Nauki i jak wskazano będzie ona przeznaczona na zmiany systemowe w oświacie. Kwota jaką zaplanowano na tej rezerwie to 3 mld zł.
Ponieważ strona samorządowa (pomimo wcześniejszych próśb) nie otrzymała przed Zespołem żadnych danych i informacji, ustalono, że zarówno MF jak i MEiN udostępni omawiane dokumenty i wyliczenia, tak aby przedstawiciele poszczególnych korporacji mogli się z nimi szczegółowo zapoznać. Natomiast w pierwszej połowie października odbędzie się kolejne posiedzenie Zespołu, na którym ponownie zostanie poruszony temat części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r. ponieważ strona samorządowa pragnie poznać szczegółowe dane, leżące u podstaw wyliczenia proponowanej kwoty subwencji.