Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

MEiN przekazał uczelniom rekomendacje dotyczące pomocy psychologicznej dla studentów

MEiN przekazał uczelniom rekomendacje dotyczące pomocy psychologicznej dla studentów fotolia.pl

Na podstawie danych przekazanych przez uczelnie wyższe, resort edukacji rekomenduje zwiększenie pomocy psychologicznej udzielanej studentom. Przekazał w tej sprawie szczegółowe wytyczne.

Każdy student powinien mieć możliwość otrzymania w swojej uczelni pomocy w poniższym zakresie.

  • Informacja prozdrowotna – uczelnia powinna opracować i udostępnić studentom schemat i opis oferowanej pomocy psychologicznej, w tym kontakt do instytucji/osób udzielających pomocy (np. aktualna lista instytucji miejskich).
  • Informacja o toku studiów – uczelnia powinna opracować i udostępnić studentom sposoby ubiegania się o „niestandardowe” rozliczanie z poszczególnych etapów toku studiów, np. schemat ubiegania się o indywidualną organizację studiów, warunki otrzymania urlopu od zajęć, zwiększony limit absencji na zajęciach, zmiana terminu i formy egzaminu, wydłużenie okresu zaliczeniowego.
  • Informacja o pomocy z budżetu państwa – przedstawianie studentom aktualnych informacji o zapomogach, stypendiach i kredytach studenckich.
  • Jednostka organizacyjna (np. centrum pomocy psychologicznej) lub zespół osób zajmujących się doradztwem i pomocą studentom – jednostka taka (lub zespół) mogłaby wskazywać studentom możliwe sposoby zażegnania kryzysów natury psychicznej bądź emocjonalnej. Rolę tę – w rozszerzonym zakresie – może pełnić funkcjonujące w uczelni biuro do spraw osób niepełnosprawnych.
  • Konsultacje psychologiczne – uczelnia powinna zapewnić studentom możliwość indywidualnego spotkania z psychologiem, ewentualnie konsultacji on-line. W przypadku braku możliwości nawiązania bezpośredniej współpracy z odpowiednim specjalistą, uczelnia powinna nawiązać współpracę z ośrodkiem (firmą), który oferuje pomoc psychologiczną/psychiatryczną. Uczelnia powinna zadbać, żeby pomoc została udzielona bez ponoszenia przez studenta kosztów konsultacji.
  • Współpraca z samorządem studenckim – działania w zakresie wsparcia psychologicznego dla studentów powinny być podejmowane w ścisłej współpracy z funkcjonującym w uczelni samorządem studenckim (grupy wsparcia dla studentów). Promowanie akceptacji wobec osób ubiegających się o wsparcie (sprzyjanie destygmatyzacji).
  • Warsztaty i szkolenia – zwiększenia liczby prowadzonych szkoleń w zakresie profilaktyki w obszarze zdrowia psychicznego, a także warsztatów i treningów w zakresie kompetencji miękkich, np. z radzenia sobie ze stresem i w sytuacjach konfliktowych, o problemie prokrastynacji, utrzymaniu dobrostanu fizycznego i psychicznego, wpływu epidemii koronawirusa na funkcjonowanie w społeczeństwie (relacje z otoczeniem).

Powyższe rekomendacje zostały przekazane Rektorom nadzorowanych uczelni w piśmie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 15 czerwca 2021 r. W liście tym Minister zwrócił się z prośbą o monitorowanie postępu wdrażania w uczelniach Pakietu psychologicznego.

W dobie wirtualizacji życia codziennego oraz utrzymującemu się zagrożeniu epidemicznemu, każda pomoc oferowana członkom wspólnoty uczelni jest nie do przecenienia.

Źródło: MEiN

Śr., 16 Czrw. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska