Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej, na wniosek swojego współprzewodniczącego Marka Olszewskiego, w dniu 22 listopada negatywnie zaopiniował projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2012. Powodem nie były wątpliwości, co do przedłożonego projektu, lecz chęć wyrażenia zdecydowanego sprzeciwu wobec utrzymywania nielogicznego systemu finansowania zadań oświatowych.
Oczywiście w toku dyskusji pojawiały się postulaty zmian. Zasygnalizowano chociażby negatywne zmiany będące konsekwencją zniesienia dodatkowej wagi na szkoły ponadgimnazjalne położone na terenach wiejskich, czy konieczność przywrócenia wagi związanej z prowadzeniem centrów kształcenia praktycznego. Termin rozpatrywania projektu rozporządzenia uniemożliwił jednak w praktyce przeprowadzenie jakichkolwiek zmian. Jako ostatni akcent współprzewodniczący zaapelował o obronę rezerwy w wysokości 0,6%.Z porządku obrad zdjęte zostały projekty związane z Systemem Informacji Oświatowej:
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków technicznych dla sprzętu oraz oprogramowania służącego prowadzeniu lokalnych baz danych SIO, a także warunków technicznych przekazywania i pozyskiwania danych z bazy danych SIO;
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie procedury weryfikacji dostępu do bazy danych SIO, jako że oba projekty nie miały jeszcze zakończonej procedury uzgodnień międzyresortowych.
Dwa projekty zostały uzgodnione warunkowo:
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół – strona samorządowa wskazała bowiem na zasadność zniesienia maksymalnej liczebności grupy w przedszkolu, zwłaszcza że istnienie tego progu przedstawiciel Ministerstwa zaczął uzasadniać… wygodą nauczyciela;
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych – problemem okazał się tutaj wymóg, by na zajęciach z informatyki każdy uczeń pracował samodzielnie przy komputerze. Regulacja taka wymaga zatem alternatywnie: dokonania znaczących zakupów inwestycyjnych, bądź dzielenia klasy na mniejsze grupy – co z kolei zwiększa wydatki bieżące. Strona samorządowa zaproponowała by wymóg ten został odroczony co najmniej o rok.
Pozostałe projekty nie wzbudziły większych wątpliwości. Były to:
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych;
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagrody rocznej osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi. W tym punkcie warto jedynie dodać, że strona rządowa przy okazji referowania projektu „zapomniała” o tym, że poza zmianami porządkowymi projekt ten znosi warunek, iż nagroda może być przyznana wyłącznie osobie, która pełniła funkcję przez cały rok obrotowy.
Wśród podniesionych spraw różnych warto wspomnieć apel przedstawiciela Unii Miasteczek Polskich o zniesienie dodatku wyrównawczego.