Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Bieżące zakupy szkół a informacja publiczna - dyrektor musi ją udostępnić

Bieżące zakupy szkół a informacja publiczna - dyrektor musi ją udostępnić fotolia.pl

WSA: Dyrektorzy szkół są podmiotami zobowiązanymi do udostępniania informacji publicznej, zarówno z racji stanowienia organu władzy publicznej, jak i reprezentowania jednostek organizacyjnych dysponujących majątkiem publicznym.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku tłumaczy niektóre obowiązki, jakie spoczywają na dyrektorach szkół w kontekście dostępu obywateli do informacji publicznej. Sprawa, której uzasadnienie prawne stanowi temat tego artykułu, trafiła na sądową wokandę w wyniku złożonej skargi na bezczynność dyrektora szkoły w przedmiocie udostępnienia takich informacji. Zapytanie skarżącego dotyczyło natomiast kosztów ponoszonych przez szkołę w związku z bieżącymi zakupami środków czystości. W treści e-maila dyrektor został poproszony o przesłanie (również w postaci elektronicznej) kopii faktury dokumentującej zakup, co jednak się nie stało.

Sąd uznał skargę za zasługującą na uwzględnienie, stwierdzając iż dyrektor szkoły rzeczywiście dopuścił się bezczynności. Nie doszło bowiem do udostępnienia informacji publicznej, wydania decyzji o odmowie jej udostępnienia, poinformowania wnioskodawcy o czasowej niemożności przekazania informacji i wyznaczenia nowego terminu, problemach technicznych ani o nieposiadaniu danej informacji. Tym samym, w opisywanej sytuacji możemy mówić tylko o milczeniu organu.

Orzekając o konieczności udostępnienia informacji publicznej przez dyrektora Szkoły, Sąd zauważył, iż obowiązek ten wynika z dwóch przyczyn. Jedną z nich jest występowanie dyrektorów szkół w roli organów władzy publicznej (jest to pojęcie zaczerpnięte z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej), chociażby z powodu posiadanych przez nich kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach uczniów. Drugą przyczyną jest z kolei rola "podmiotu reprezentującego inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym".

Co zaś dotyczy samego rodzaju informacji, o których udostępnienie wnioskował skarżący, Sąd uznał że z całą pewnością informacja o sposobie wydatkowania środków na funkcjonowanie placówki, jest podlegającą ujawnieniu informacją publiczną. Złożone zapytanie odnosiło się do zasad funkcjonowania szkoły i majątku, jakim dysponuje - czyli kwestii, o których każdy obywatel ma prawo wiedzieć. Zarówno przepisy ustaw, jak również orzecznictwo przywołane przez Sąd, nie pozostawiło w tym zakresie wątpliwości.

W konsekwencji, orzeczono o bezczynności dyrektora szkoły. Sąd uznał jednak, że nie miała ona charakteru rażącego naruszenia prawa. W zaniechaniu dyrektora szkoły Sąd nie dopatrzył się celowości ani lekceważenia skarżącego - niewykluczone, że problem wynikał z zakwalifikowania e-maila z prośbą o udostępnienie informacji publicznej do spamu, którego - jak wiemy - w cyfrowej przestrzeni nie brakuje.

Wyrok WSA w Białymstoku z 9 stycznia 2025 r. (sygn. II SAB/Bk 122/24)

Źródło: CBOSA 

Czw., 6 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch