Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Temat "Edukacji dla wszystkich" poruszono w ramach Rady Dialogu Społecznego

Temat fotolia.pl

1 marca br. odbyło się spotkanie zespołu problemowego ds. usług publicznych, działającego w ramach Rady Dialogu Społecznego. 

Przedmiotem spotkania była dyskusja nad dokumentem „Edukacja dla Wszystkich”. Stronę rządową w posiedzeniu reprezentowała Marzena Machałek – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Sławomir Wittkowicz, Przedstawiciel Forum Związków Zawodowych, który był wnioskodawcą spotkania, omówił zaproponowane w modelu zmiany w szeroko pojętym obszarze edukacji. Poinformował również, że dokument ten w połączeniu ze strategią na rzecz osób z niepełnosprawnością wprowadza duże zmiany. Podkreślił, że procedowanie zmian musi odbywać się z udziałem partnerów społecznych.

Wiceminister M. Machałek poinformowała, że MEiN pracuje nad lepszą formułą wsparcia dziecka, ucznia - szczególnie z niepełnosprawnością i jego rodziny. Wskazała także na potrzebę uporządkowania i skoordynowania wielu działań, które już są podejmowane, by objąć nimi jak największą liczbę dzieci i wzmocnić rodziny w opiece nad dzieckiem. Zdaniem Pani wiceminister każde dziecko powinno mieć zagwarantowaną pomoc, w tym psychologiczno-pedagogiczną, dostosowaną do jego potrzeb. Pani Minister przypomniała także, że około 70% uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczy się w szkołach ogólnodostępnych. Podkreśliła również, że nie planuje się likwidacji szkół specjalnych, ponieważ mają one duży potencjał kadrowy, dzięki któremu wzmocnione zostanie kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych.

W dyskusji głos zabrali przedstawiciele strony związkowej. Wskazywali oni, że ograniczenie szkolnictwa specjalnego oraz zaproponowane zmiany w dostępie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej spowodują wzrost problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami. Podkreślono również, że strona związkowa nie zgadza się m.in. na przekształcanie szkół specjalnych w szkoły ogólnodostępne, przekształcenie publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w Centra Dziecka i Rodziny, zastąpienie nauczyciela wspomagającego pracownikiem samorządowym oraz ograniczania wydatków na organizację kształcenia specjalnego.

W posiedzeniu uczestniczyła także przedstawicielka Związku Powiatów Polskich. Podkreśliła, że ZPP było jedyną organizacją, która już w grudniu przekazała do ówczesnego Ministerstwa Edukacji Narodowej uwagi, wątpliwości i pytania dotyczące modelu "Edukacji dla wszystkich". Dodatkowo to na wniosek Związku Powiatów Polskich, podczas posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST 19 stycznia br. odbyła się pierwsza dyskusja na temat modelu pomiędzy stroną rządową i samorządową. Miała ona jednak charakter bardzo ogólny, stąd zdecydowano, że rozmowy na temat modelu będą kontynuowane podczas kolejnych Zespołów, w miarę jak MEiN będzie dysponowało bardziej szczegółowymi danymi, zwłaszcza dotyczącymi skutków zmian organizacyjnych oraz finansowych (zapisy modelu nie określają źródła finansowania proponowanych rozwiązań). Stąd też przedstawicielka ZPP, podczas posiedzenia zespołu problemowego ds. usług publicznych zauważyła, że dla Związku Powiatów Polskich temat modelu "Edukacja dla wszystkich" jest bardzo istotny (ponieważ planowane zmiany dotykają instytucji funkcjonujących na poziomie powiatowym) i stale monitorowany. 

Uzgodniono, że uwagi zgłoszone w trakcie spotkania, przez stronę społeczną, zostaną przekazane na piśmie do Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Wt., 2 Mrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka