Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Który organ jest właściwy w zakresie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli?

Który organ jest właściwy w zakresie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli? fotolia.pl

Na tytułowe pytanie odpowiedział ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. W ocenie Sądu organem tym jest organ wykonawczy.

Sąd wskazał, że z art. 70a ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela wynika upoważnienie dla rady gminy jedynie do wyodrębnienia w budżecie gminy środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, natomiast kompetencje do uregulowania pozostałych kwestii nie zostały zawarte w ustawie, lecz wynikają z § 5 oraz § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe. Przy czym, co podkreślił Sąd, rozporządzenie to posługuje się terminem „organu prowadzącego”, bez wskazania, czy dana kompetencja dotyczy organu wykonawczego czy stanowiącego gminy. W konsekwencji zdaniem WSA oznacza to konieczność sięgnięcia do ogólnych reguł ustrojowych określających wyłączne kompetencje poszczególnych organów gminy.

Jak przypomniał Sąd, zgodnie z § 5 rozporządzenia organ prowadzący do dnia 31 stycznia danego roku opracowuje na dany rok kalendarzowy plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, a w myśl § 6 rozporządzenia organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorami szkół ustala corocznie: maksymalną kwotę dofinansowania opłat pobieranych przez podmioty, o których mowa w art. 70a ust. 3a pkt 1 i 2 Karty Nauczyciela (pkt 1) oraz formy i specjalności kształcenia (pkt 2). Wymienione kompetencje należy zdaniem Sądu zaliczyć do kompetencji wykonawczych, mieszczących się w ramach wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Z mocy art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 247 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wykonanie budżetu należy do zadań wójta, a w myśl art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy gminnej do zadań wójta należy również określenie sposobu wykonania uchwał – orzekł WSA.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 9 lipca 2020 r., III SA/Łd 450/20

Źródło: CBOSA

Sob., 15 Sp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel