Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gmina Chmielnik chce lepiej zarządzać świetlicami i bibliotekami, a ZNP donosi na nią do wojewody

Gmina Chmielnik chce lepiej zarządzać świetlicami i bibliotekami, a ZNP donosi na nią do wojewody fotolia.pl

Z uwagi na niezwykły i precedensowy charakter tej sprawy wystąpienie Związku Nauczycielstwa Polskiego do wojewody świętokrzyskiego publikujemy in extenso:

Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego występuje do Wojewody Świętokrzyskiego, jako organu nadzoru prawnego nad działalnością samorządu terytorialnego, o podjęcie czynności nadzorczych w sprawie bezprawnego działania organów Gminy Chmielnik, polegającym na podjęciu bez żadnej podstawy prawnej czynności faktycznych, zmierzających do likwidacji świetlic i bibliotek w prowadzonych przez siebie szkołach.

Podstawą niniejszego wystąpienia są pisma dyrektorów szkół skierowane do Zarządu Oddziału ZNP w Chmielniku (w załączeniu), z treści których wynika, że podstawą zmian treści nauczycielskich stosunków pracy, są zmiany organizacyjne w strukturze szkoły, polegające na przejęciu prowadzenia świetlic i bibliotek przez Chmielnickie Centrum Kultury. Jednocześnie w tym samym czasie dyrektor Chmielnickiego Centrum Kultury wystąpił do nauczycieli świetlic i bibliotek szkolnych z propozycją nawiązania umowy o pracę (w załączeniu).

 Wobec przytoczonej powyżej sekwencji zdarzeń należy przyjąć hipotezę, że działania dyrektorów szkół, jak i dyrektora Chmielnickiego Centrum Kultury, są bezpośrednio  powiązane z ustnymi poleceniami organu prowadzącego, zmierzającymi w sposób całkowicie bezprawny i bezpodstawny, do likwidacji szkolnych świetlic i bibliotek.

 Takie postępowanie organu prowadzącego jest rażącym naruszeniem obowiązującego prawa. Zgodnie z treścią art. 67 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty(tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z biblioteki i świetlicy. Wskazanie statutu szkoły jako źródła obowiązku, o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt. 2 i 3 u.s.o., wyraźnie łączy wykonywania zadań związanych z prowadzeniem świetlicy i biblioteki ze szkołą. Jednocześnie nie jest możliwa realizacja tegoż celu statutowego szkoły poprzez inny podmiot, jakim jest Chmielnickiego Centrum Kultury. Nie można bowiem wyzbyć się obowiązku ustawowego i jednocześnie realizować je poprzez działanie innego podmiotu. Potwierdzają to regulacje prawne rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół(Dz.U. Nr 61 poz. 624 ze zm.), które wprost stwierdzają, że to właśnie szkoła ma obowiązek zorganizować świetlicę dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, zaś w statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza.

Bezwzględny obowiązek prowadzenia biblioteki szkolnej wskazuje także art. 22 ust. 1 zd. drugie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. Nr 85 poz. 539 ze zm.) – dalej u.o.b. Przepis ten podnosi także, iż biblioteki szkolne oraz biblioteki innych placówek systemu oświaty służą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Ponadto z treści art. 13 ust. 7u.o.b. wynika, że biblioteki publiczne nie mogą być łączone z innymi instytucjami oraz z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi.

Organ prowadzący szkoły w Gminie Chmielnik, zapewne mając świadomość, że nie jest w stanie przeprowadzić przedmiotowych zmian w organizacji szkół w sposób zgody z prawem, zdecydował się na podjęcie działań pozaproceduralnych o charakterze faktycznym. Każda bowiem formalna procedura przekształceń organizacyjnych szkoły (art. 59 ust. 6 u.s.o.) musi odbywać się w ścisły sposób, określony w treści art. 59 ust. 1-5 u.s.o. W związku z tym m.in.  konieczna jest stosowna konsultacja z właściwymi podmiotami we wskazanym ustawą czasie, konsultacja ze związkami zawodowymi, a przede wszystkim przedłożenie uchwał (intencyjnej i ostatecznej) organowi nadzoru prawnego w celu zbadania ich zgodności z prawem. Podjęcie czynności faktycznych zamiast formalnych zmierzało do uniemożliwienia organowi nadzoru prawnego skorygowanie bezprawnych i bezpodstawnych czynności organu prowadzącego.

W związku z tym należy stanąć na stanowisku, że działania organów Gminy Chmielnik rażąco naruszają obowiązujące prawo oraz są całkowicie pozbawione podstawy prawnej, co stoi w sprzeczności z treścią zasady, określonej w art. 7 Konstytucji RP, stwierdzającej, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.

Dlatego, odwołując się do kompetencji Urzędu Wojewody, wskazanej w treści art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 31 poz. 206 ze zm.), Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego występuje do Wojewody Świętokrzyskiego o wykorzystanie przysługujących mu instrumentów kontroli prawnej w celu przywrócenia stanu zgodnego z prawem w Gminie Chmielnik.

List podpisał wiceprezes Krzysztof Baszczyński, a kopia tego wystąpienia została przesłana do minister edukacji narodowej Katarzyny Hall.

Źródło: znp.edu.pl

Niedz., 5 Czrw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun