Przepisy ustawy o systemie oświaty dotyczące likwidacji odnoszą się bezpośrednio tylko do likwidacji szkół publicznych.
Art. 59 ust. 1 stanowi, że szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także kształcącej w tym samym lub zbliżonym zawodzie.
Przepisy dotyczące likwidacji szkół publicznych stosuje się odpowiednio do placówek publicznych, zgodnie z dyspozycją art. 59 ust. 5. Odpowiednio oznacza, że należy uwzględnić specyfikę organizacji placówek niepublicznych. W tym kontekście należy wskazać, że w przypadku likwidacji placówki publicznej nie obowiązuje konieczność przestrzegania warunku, że do likwidacji może dość dopiero z końcem roku szkolnego.
Podobnie wyjątek w tym zakresie zawiera art. 59 ust. 1a zgodnie z którym szkoła w zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich oraz szkoła przy zakładzie karnym lub areszcie śledczym może być zlikwidowana w każdym czasie, po zapewnieniu uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole.
Wprost o możliwości likwidacji szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego możemy przeczytać w art. 59 ust. 2, gdzie ustawodawca przewidział szczegółowe warunki takiej likwidacji.
Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa bez bliższego określenia o szkole należy przez to rozumieć także przedszkole. W kontekście tego zapisu, należy uznać, że procedura likwidacji przewidziana w art. 59 ust. 1-4 dla szkół publicznych odnosi się także do likwidacji przedszkoli, włącznie z możliwością likwidacji przedszkola dopiero z końcem roku szkolnego.
Ponieważ ustawodawca w komentowanym przepisie wskazuje wprost na szkoły i placówki publiczne, oznacza to, że przepis art. 59 w całości nie dotyczy szkół ani placówek niepublicznych. Procedura likwidacji szkół i placówek niepublicznych została przewidziana bowiem w art. 84 ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty.
Warto w tym miejscu także podkreślić, że przepisów art. 59 ust. 1-5 nie stosuje się w razie przekazania przez jednostkę samorządu terytorialnego prowadzenia szkoły lub placówki publicznej osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej. Przekazanie takie nie wiąże się z likwidacją samej szkoły czy placówki a jedynie z likwidacją jej dotychczasowej formy organizacyjno-prawnej. Co więcej szkoła przekazana nie może zostać zlikwidowana, o czym pisaliśmy już tutaj.