Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przyjazna przestrzeń dla uczniów

Przyjazna przestrzeń dla uczniów fotolia.pl

Raport opisuje propozycje zmian, które za niewielkie pieniądze mogą dostosować klasę do potrzeb dzieci, budując w niej przestrzeń pracy, relaksu i twórczego rozwoju. Raport odpowiada na pytania:

  • Jak przestrzeń klasy może stymulować rozwój dzieci?
  • Jak powinny wyglądać sale dla najmłodszych uczniów?
  • Jaki związek ma wygląd sali z umiejętnościami uczniów?
  • Jak klasa może odpowiadać na potrzeby małych dzieci?

Celem badania było wypracowanie wraz z nauczycielami nauczania wczesnoszkolnego propozycji mikrozmian w klasie szkolnej. Do udziału w  badaniu zaproszono nauczycielki z 13 szkół, z różnej wielkości miejscowości. Nauczycieli wspierali eksperci: psychologowie rozwojowi, środowiskowi i architekt. Wspólnie zastanawiali się nad tym, jak powinna wyglądać sala szkolna, by  dobrze się w niej funkcjonowało sześcio- i siedmiolatkom. Przedstawione pomysły były następnie wdrażane przez nauczycieli (raport zawiera zdjęcia).

Do projektu zaproszono 13 nauczycieli ze szkół różnej wielkości, wiejskich i miejskich. Na spotkaniach warsztatowych wspólnie z psychologami rozwojowymi i środowiskowymi oraz architektem zaproponowaliśmy różne zmiany w przestrzeni, które mogą odpowiedzieć na potrzeby dzieci.

W raporcie wykorzystano też wyniki badania ilościowego Pierwszoklasista 2014, przeprowadzonego z udziałem ponad 1200 uczniów, podczas którego sprawdzano umiejętności szkolne (pisanie, czytanie, rozumowanie matematyczne) oraz wskaźniki rozwoju i inteligencji (np. kompetencje społeczno-emocjonalne lub motorykę). – Wyniki tego badania pokazały, że istnieje istotny związek między odpowiednim zarządzaniem przestrzenią a osiągnięciami uczniów – zaznaczył dr Piotr Rycielski. – Przykładowo umiejętność pisania jest lepiej rozwinięta w klasach, w których jest więcej otwartej przestrzeni umożliwiającej pracę indywidualną. Motywacja do nauki i wytrwałość uczniów są wyższe w klasach, w których obowiązuje wyraźne rozgraniczenie przestrzeni do nauki i zabawy.

Spośród wszystkich wskaźników przestrzeni sali najsilniejszy związek z rozwojem dzieci mają obecność kącika do odgrywania ról i obecność przestrzeni umożliwiającej wyciszenie lub pracę indywidualną
Dbaliśmy o to, aby zaproponowane zmiany były łatwe do wprowadzenia przez nauczyciela i uczniów oraz niskobudżetowe. Często wystarczy wykorzystać powszechnie dostępne materiały i uruchomić wyobraźnię. Ważne jest też wsparcie dyrektora, który zachęci nawet do niewielkich zmian w aranżacji przestrzeni

Autorami raportu są Ludomiła Rycielska i dr Piotr Rycielski – podsumowała Ludmiła Rycielska.

Więcej na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych po klinięciu tutaj.

Źródło: men.gov.pl

Czw., 27 Sp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun