Opublikowano wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych, koordynowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Zrealizowane w ponad 30 państwach badanie ilustruje poziom określonych kompetencji w różnych grupach wiekowych i wskazuje na potrzeby podjęcia szczególnych starań na rzecz edukacji w niektórych dziedzinach.
Raport PIAAC (Międzynarodowe Badanie Umiejętności Dorosłych) 2023, obejmuje trzy kategorie umiejętności, jak rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne i rozwiązywanie problemów. Został oparty na badaniu przeprowadzonym w latach 2022-2023 w 31 krajach na trzech kontynentach. Dla celów porównawczych przedstawiono również wyniki poprzedniego badania na tak dużą skalę, zorganizowanego w latach 2011-2012.
Niestety informacje wynikające z raportu, napełniają niepokojem. Polacy odnotowali spadki w każdej z dziedzin i uplasowali się wśród najniższych miejsc w danej stawce. Nawet uwzględniając prawdopodobne niedoszacowanie danych pomiarowych z uwagi na objęcie badaniem stosunkowo niewielkiej liczby osób z wyższym wykształceniem, powody do obaw występują. Średni wynik uzyskany przez polskich badanych w różnych grupach wiekowych odbiega od wyników uzyskanych również przez obywateli państw naszego regionu, pod wieloma względami podobnych do Polski.
Poza niską średnią, niepokoi także fakt bardzo małej liczby badanych, którzy w poszczególnych kategoriach zdołali uzyskać wyniki na najwyższym poziomie. Takie rezultaty stały się udziałem zaledwie kilku dziesiątych procenta badanych, co także negatywnie wyróżnia polskich uczestników badania na tle innych narodowości, wśród których niepodzielnie dominują Finowie.
Wyniki dowodzą, że poprawa kompetencji dorosłych oraz skuteczne, efektywne nauczanie młodszych pokoleń, wciąż pozostaje jednym z kluczowych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesność. Na razie nie poznaliśmy oficjalnych stanowisk w sprawie otrzymanych wyników, jednak niepodważalnym jest to, że konieczne jest wykonanie sporej pracy.
Pełne wyniki i omówienie badania znajdują się na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych działającego pod nadzorem MEN: ibe.edu.pl
Źródło: IBE