WSA: Rażące naruszenie prawa w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej przez dyrektora szkoły nie zachodzi w sytuacji, gdy nieudzielenie informacji nie ma charakteru celowego.
WSA w Poznaniu wydał wyrok w przedmiocie skargi na bezczynność, której dopuścić się miał dyrektor jednej ze szkół. Skarżący podniósł, że pomimo wniesienia wniosku o udostępnienie informacji publicznej poprzez ujawnienie cen, jakie rodzice uczniów ponoszą za posiłki podawane w szkole, a także kopii umowy zawartej przez szkołę z firmą cateringową. Jak wynika z dalszych ustaleń, informacje tego typu jak najbardziej stanowią przykład informacji publicznej, co do czego strony sporu zajęły zbieżne stanowisko. Dyrektor szkoły nie przekazał jednak żądanych wyjaśnień w terminie, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Jak wynika z przepisów prawa administracyjnego, opieszałość w załatwieniu sprawy przez organ może mieć postać przewlekłości lub bezczynności, na które przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Sąd, uwzględniając taką skargę, orzeka natomiast czy bezczynność organu miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, a m.in. ponadto zobowiązuje organ do dokonania nakazanej czynności, jak udostępnienie informacji publicznej.
W opisywanej sytuacji dyrektor szkoły podniósł jednak, że niewykonanie obowiązku w terminie nie nastąpiło z powodu czyjejkolwiek złej woli, lecz w pewnym sensie z przyczyn technicznych. Ze złożonych wyjaśnień wynikało, że dopiero po niespełna miesiącu od dnia złożenia wniosku przez skarżącego, dyrektor uzyskał dostęp do platformy ePUAP. Wcześniej udzielenie należnej skarżącemu odpowiedzi nie było możliwe.
Sąd dał wiarę złożonym wyjaśnieniom oraz dostrzegł, że po uzyskaniu przez dyrektora dostępu do aplikacji teleinformatycznej, udzielił żądanej odpowiedzi niezwłocznie. Tym samym, niemożliwe stało się przypisanie mu jakichkolwiek przejawów złej woli czy zarzucenie umyślnego ukrywania wnioskowanych informacji, zwłaszcza że sam dyrektor uważał żądanie ich udostępnienia za całkowicie zasadne. W tej sytuacji nie zostały spełnione przesłanki uznania bezczynności dyrektora szkoły za noszącą znamiona rażącego naruszenia prawa.
Jak przyjmuje się w doktrynie i orzecznictwie, przez rażące naruszenie prawa rozumiane jest działanie celowe, w sposób oczywisty i niebudzący wątpliwości dokonane wbrew prawu, niemożliwe do obrony w demokratycznym państwie prawnym i wywołujące dotkliwe skutki społeczne lub indywidualne. Do uznania naruszenia prawa za rażące nie wystarczy zatem samo znaczne przekroczenie terminów. Konieczne jest bowiem również zbadanie innych okoliczności. W sytuacji, gdy nie świadczą one o złej woli organu, tak surowa ocena naruszenia jest niemożliwa.
Wyrok WSA w Poznaniu z 11 grudnia 2024 r. (sygn. IV SAB/Po 161/24)
Źródło: CBOSA