Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt i budowę obwodnicy Radomska. Oznacza to, że z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, a w szczególności liczne samochody ciężarowe. Przejeżdżają one przez Radomsko, kierując się w stronę usytuowanych na obrzeżach miasta zakładów przemysłowych i centrów logistycznych. Sytuacja, gdy w ścisłym centrum miasta krzyżują się dwie drogi krajowe - nr 42 wschód-zachód i nr 91 północ-południe powoduje, że w godzinach szczytu komunikacyjnego śródmieście zostaje zablokowane. Budowa nowej obwodnicy ma temu zaradzić.
Co się zmieni
Trasa, która powstanie, będzie obsługiwała ruch zarówno na kierunku północ-południe, jak wschód-zachód. Obecnie istnieje północno-zachodnia część obwodnicy miejskiej w ciągu DK91, która będzie stanowiła środkowy fragment przyszłej, pełnej obwodnicy. Uzupełniona zostanie o analogiczny fragment południowo-zachodni (również w ciągu DK91) oraz północny odcinek w ciągu DK42.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie również 2,5-kilometrowy odcinek istniejącej DK91 na południe od miasta wraz z budową całkowicie nowego mostu na Warcie. Jest to podyktowane głównie wymogami ochrony środowiska. Nowy most ma być znacznie wyższy od istniejącego, aby swobodnie mogły przechodzić pod nim duże zwierzęta. Jego powstanie jest warunkiem bezwzględnym budowy kolejnych odcinków nowej obwodnicy. To rozwiązanie wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa podróżnych, ograniczając ryzyko kolizji ze zwierzętami.
Jak będzie wyglądała nowa droga
Obwodnica Radomska w ciągu dróg krajowych nr 91 i 42 będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu po 3,5 m szerokości każdy i utwardzone pobocza szerokie na 0,75 m. Będą mogły poruszać się po niej wszystkie dopuszczone do ruchu pojazdy, jako że dopuszczalny nacisk na oś będzie wynosił 11,5 tony.
Długość nowej trasy to niemal 11,7 km, z czego blisko 6 km to odcinek DK42. Resztę stanowi fragment DK91, przy czym 2,5 km to część budowana poza miastem, a blisko 3,5 km to fragment miejski.
Prace projektowe, wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), mają się zakończyć w IV kwartale 2026 roku, a prace budowlane na przełomie 2028 i 2029 roku.
Źródło: GDDKiA