Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dowóz dzieci do szkół ma charakter przewozów regularnych specjalnych

Dowóz dzieci do szkół ma charakter przewozów regularnych specjalnych fotolia.pl

W orzecznictwie i doktrynie uznaje się za przewozy regularne specjalne m. in. przewozy pracownicze i przewozy uczniów do szkół. Prezentujemy ciekawy wyrok WSA w Poznaniu rozstrzygający tę kwestię (Wyrok WSA w Poznaniu z 25 lutego 2014 r. sygn. III SA/Po 1234/13).

W sprawie Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na przewoźnika karę pieniężną za wykonywanie transportu drogowego – przewozu regularnego bez wymaganego zezwolenia. Organ II instancji podtrzymał decyzję. Sąd administracyjny uznał rację organów.

W ocenie sądu przewozy regularne specjalne dotyczą przewozów uczniów wykonywanych w dni nauki szkolnej regularnie w godzinach rannych oraz popołudniowych, a pasażerowie to określona grupa uczniów z konkretnej szkoły. Fakt ewentualnej zmienności rozkładu jazdy, jego zróżnicowania ze względu na czas trwania zajęć szkolnych nie ma wpływu na zaliczenie przewozów do przewozów regularnych specjalnych (zob. m. in. wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt VI SA/Wa 1473/06, lex nr 298219 oraz R. Strachowska, komentarz do art. 4 ustawy o transporcie drogowym, lex 2014).

Dowożenie do szkoły w grup uczniów wsiadających do autobusu generalnie o ustalonej godzinie, na określonych przystankach, usytuowanych na ustalonej trasie a następnie odwożenie tych uczniów ze szkoły o określonej godzinie, do miejscowości zamieszkania położonych przy określonej trasie i wysadzanie ich na ustalonych przystankach posiada wszystkie cechy przewozu regularnego specjalnego (zob. też wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 stycznia 2006 r., sygn. akt VI SA/Wa 1934/05, lex nr 206581). Czasami może dojść do zmiany godzin przejazdu nie oznacza, że przewozy tracą charakter regularności. Jest to dopuszczalne, gdy nie jest zależne od strony. Nadto w określonych sytuacjach nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonywać przewozy okazjonalne obok przewozów regularnych specjalnych.

Wskazany przewóz ma charakter niepubliczny tzn. nie jest przeznaczony dla jakiejkolwiek, nieokreślonej grupy pasażerów, tylko dla grupy określonej, zamkniętej. Z ustawy nie wynika, że grupa ta ma być określona imiennie lub liczbowo. Wystarczy więc, że wszyscy członkowie wskazanej grupy posiadają cechę, której inni pasażerowie nie mają, a która pozwala ich wyróżnić od innych i wykluczyć z możliwości korzystania z przewozu innych pasażerów. Gdy chodzi o uczniów, tą cechą jest właśnie status ucznia określonej szkoły udokumentowany np. legitymacją szkolną. Nie chodzi bowiem o imienne wskazanie listy pasażerów a jedynie o określenie grupy osób i wyłączenie z niej innych osób.

Przewóz ten ma charakter regularny bowiem odbywa się o określonych godzinach (z ewentualnymi wyjątkami wynikającymi okazjonalnie np. z faktu przedłużenia lub skrócenia niektórych zajęć szkolnych), według określonych tras, pasażerowie zabierani są z ustalonych przystanków, a opłata jest z góry ustalona w umowie między firmą strony skarżącej a gminą. Powtarzalność dokonywanego przewozu i precyzyjne określenie jego warunków mieści się właśnie w pojęciu regularności (wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 stycznia 2006 r., sygn. akt VI SA/Wa 1934/05, lex nr 206581).

Źródło: CBOSA

Pt., 30 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel