Na stronie Rządowego Centrum Legislacji udostępniony został projekt nowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych oraz w oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej. W założeniu resortu ma on zastąpić dotychczas obowiązujące rozporządzenie z 24 sierpnia 2017 r.
Projekt rozporządzenia powstaje na podstawie upoważnienia ustawowego wyrażonego w art. 128 ust. 3 Prawa oświatowego, który zmienia swoje brzmienie wskutek wejścia w życie ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Na mocy tego upoważnienia, zadaniem ministra jest określenie kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, uwzględniając szczególne potrzeby psychofizyczne dzieci i młodzieży, które to określenie ma nastąpić w porozumieniu z ministrem zdrowia.
Jak wynika z treści projektu oraz przedstawionego uzasadnienia, dotychczasowe przepisy zostają uzupełnione o rozwiązania dotyczące oddziałów specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, utworzonych w strukturze organizacyjnej przedszkoli lub szkół mających siedzibę poza podmiotem leczniczym lub jednostką pomocy społecznej. Do tej pory upoważnienie wyrażone w Prawie oświatowym nie odnosiło się do takich oddziałów wprost, co w konsekwencji skutkowało trudnościami interpretacyjnymi. Nie pomagał także brak innych regulacji, które nadawałyby się do stosowania wobec oddziałów tego rodzaju oraz czynności opiekuńczo-wychowawczych w nich prowadzonych.
Rozporządzenie ma zatem w opinii projektodawcy służyć zapewnieniu większego niż dotąd porządku, co ma nastąpić poprzez zastosowanie wobec ww. oddziałów i jednostek, przepisów takich samych jak w odniesieniu do oddziałów przedszkoli i szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej. Ponadto, do zadeklarowanych celów należy wywołujące pozytywne skutki społeczne zapewnienie dzieciom przebywającym w takich podmiotach odpowiedniego wychowania przedszkolnego, opieki oraz możliwości realizacji obowiązku szkolnego.
Projekt znajduje się aktualnie na etapie opiniowania.
Źródło: RCL