Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty w zakresie rekrutacji

Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty w zakresie rekrutacji fotolia.pl

28 sierpnia br. resort edukacji przekazał do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty w zakresie rekrutacji. Proponowane zmiany przepisów są podyktowane wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r., który stwierdził niezgodność art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP, a w konsekwencji niekonstytucyjność rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Projekt reguluje następujące obszary:
I. Określenie na poziomie ustawowym kryteriów rekrutacji, w tym wskazanie grup kandydatów o szczególnym statusie uprzywilejowania oraz hierarchii poszczególnych kryteriów.
II. Określenie na poziomie ustawowym zasad przeprowadzania rekrutacji.
III. Określenie na poziomie ustawowym procedury przeprowadzania rekrutacji, w tym procedury odwoławczej w przypadku odmowy przyjęcia kandydata oraz zasad ujawniania i przetwarzania danych osobowych uczestników procesu rekrutacji.

IV. Projekt ustawy doprecyzowuje także inne obszary:

  • Wydawcy podręczników lub firmy dokonujące obrotu podręcznikami nie będą mogły oferować, obiecywać ani udzielać szkołom i nauczycielom jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni, w zamian za dokonanie wyboru określonego podręcznika lub dostarczenie dowodów, że doszło do jego nabycia. Proponowany zapis ma na celu wyeliminowanie praktyk nakłaniania szkół i placówek do dokonywania wyboru podręczników szkolnych i innych pomocy dydaktycznych ze względu na dodatkowe korzyści. Nauczyciele powinni dokonywać wyboru podręczników kierując się wyłącznie przesłankami dydaktycznymi oraz potrzebami i możliwościami uczniów.
  • W przedszkolu będzie możliwe zatrudnienie specjalistów, którzy mogą prowadzić zajęcia wykraczające poza podstawę programową (za zgodą kuratora oświaty). Obecnie taka możliwość istnieje tylko w szkołach.
  • W szkole podstawowej będzie mogła być zatrudniona osoba (która posiada przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do wykonania tych czynności) w celu wsparcia przeprowadzania obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub prowadzenia opieki świetlicowej.
  • Doprecyzowane zostały zasady funkcjonowania świetlicy w szkole. W świetlicy szkolnej przebywają zarówno dzieci, które w związku z godzinami pracy rodziców przebywają w świetlicy systematycznie, jak i dzieci korzystające ze świetlicy nieregularnie. Wpływa to na formę spędzania czasu, jaką organizuje się dla dzieci w świetlicy, ze względu na czas obecności dziecka mogą to być określone zajęcia lub opieka. W związku z tym szkoła podstawowa oraz szkoła prowadząca kształcenie specjalne, na wniosek rodziców będzie zobowiązana zapewnić opiekę świetlicową tym uczniom, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców. Przepis ten będzie można stosować także w gimnazjum, jeśli zajdzie taka potrzeba. Natomiast w przypadku uczniów, którzy ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagają zapewnienia opieki w szkole, szkoła zapewnia zajęcia opieki świetlicowej.
  • Proponuje się, aby obowiązkiem gminy był również zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej opiekuna dziecka do czasu ukończenia przez niego siódmego roku życia w sytuacji, gdy droga dziecka z domu do szkoły przekroczy odległość 3 km.
  • Doprecyzowane zostaną przepisy pozwalające jednostce samorządu terytorialnego, będącej organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na przekazanie prowadzenia takiej szkoły osobie prawnej, niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej. Celem zaproponowanych zmian jest między innymi uniknięcie przekazywania przez gminy szkół i placówek publicznych do prowadzenia gminnym spółkom prawa handlowego, które zostały w tym celu powołane przez gminy. Zakładanie szkół i placówek publicznych przez spółkę prawa handlowego utworzoną przez gminę jest rozwiązaniem, które nie znajduje umocowania w obecnym systemie prawnym.

Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie na początku 2014 roku, zatem w trakcie roku szkolnego. W związku z tym zasady przyjmowania do szkól podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2014/15 będą oparte na przepisach przejściowych, które zachowują co do zasady dotychczasowe rozwiązania.
Natomiast rekrutacja do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego, szkół dla dorosłych, szkół policealnych, na kwalifikacyjne kursy zawodowe oraz na zajęcia organizowane w placówkach oświatowo- wychowawczych będzie już przeprowadzana na podstawie kryteriów i zasad określonych w projekcie.

Pełna treść projektu ustawy i uzasadnienie w załącznikach.

źródło: men.gov.pl., inf. własna

Czw., 29 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun