WSA: Tylko kurator oświaty jest uprawniony do wszczęcia postępowania w sprawie zbadania legalności postanowień statutu szkoły. Postępowanie takie nie toczy się nigdy na wniosek strony.
W wyroku olsztyńskiego sądu administracyjnego odnajdujemy ważne informacje dotyczące możliwości badania treści statutu, jako podstawowego dokumentu organizacyjnego szkoły. Stanowi on wewnętrzne prawo obowiązujące w danej placówce, jednak nie jest źródłem powszechnie obowiązujących norm prawa administracyjnego. Tym samym, wszczęcie postępowania w sprawie kontroli legalności treści statutu jest sprawą organu władzy publicznej i nie może zostać wszczęte na wniosek. W odróżnieniu od innych postępowań, osoba trzecia sygnalizująca problem wynikający z treści danego aktu, nie może żądać dołączenia jej do postępowania w charakterze strony.
Taki stan rzeczy skutkuje szeregiem konsekwencji, o których wspomniał Sąd. Osoba trzecia nie ma prawa do wnoszenia skarg na bezczynność organu czy przewlekłość prowadzenia postępowania. Co szczególnie istotne - nie dysponuje możliwością wniesienia skargi do sądu administracyjnego na działanie organu, którym jest sprawujący nadzór pedagogiczny kurator oświaty. Wszelkie skargi kierowane przez inny podmiot zostają uchylane.
Warto dodać, że osobie trzeciej przysługuje prawo poinformowania kuratora oświaty o przypuszczalnych, niezgodnych z prawem zapisach statutu. Wniosek o podjęcie interwencji stanowi informację dla organu, który rozpatruje sprawę w trybie nadzoru. Jeśli istnienie nieprawidłowości się potwierdza, podejmuje dalsze czynności, jednak stroną jest już tylko organ. Niezadowolenie osoby trzeciej ze sposobu sprawowania nadzoru i prowadzenia postępowania w sprawie statutowych uchybień przez kuratora oświaty, nie daje prawa do zaskarżenia jego działań.
Wyrok WSA w Olsztynie z 8 października 2024 r. (sygn. II SAB/Ol 75/24)
Źródło: CBOSA