Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

ZPP krytycznie wobec rozwiązań Ministra Edukacji

ZPP krytycznie wobec rozwiązań Ministra Edukacji fotolia.pl

Związek Powiatów Polskich negatywnie opiniuje projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między JST.

ZPP kontynuuje starania o korzystne dla samorządów rozwiązania w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025. W piśmie sformułowanym w ramach Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST, podtrzymuje negatywną opinię wobec projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i krytykuje stanowisko MEN-u na zgłaszane przez ZPP uwagi.

„Mamy uzasadnioną obawę, że wskazane przepisy rozporządzenia w sprawie podziału potrzeb oświatowych będą kolejnym polem do nadinterpretacji przepisów na niekorzyść jednostek samorządu terytorialnego” – pisze Prezes Zarządu ZPP Andrzej Płonka.

Potrzeby przewyższające budżet…

Związek alarmuje, że wskazana kwota potrzeb oświatowych do podziału między jednostki samorządu terytorialnego jest dalece niewystarczająca do zabezpieczenia faktycznych potrzeb oświaty, a Minister Edukacji Narodowej powinien wykazywać większą aktywność w relacji z Ministrem Finansów w zabezpieczeniu potrzeb finansowych sektora oświaty. Zdaniem ZPP, na etapie konsultacji i uzgodnień, resort nie odniósł się do uwag zgłoszonych przez Związek Powiatów Polskich w sposób merytoryczny, a z jego odpowiedzi wynika wręcz, że konsultacje były pozorne, gdyż zmiany w projekcie rozporządzenia nie są możliwe bez zmian w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025.

W piśmie ZPP wskazał także na ryzyko, jakie będą ponosić samorządy wobec nieprecyzyjnych przepisów dotyczących wprowadzenia wag na uczniów i słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, których wysokość uzależniona jest od liczby godzin wsparcia. Podkreślił, że zwiększenie liczby uczniów z niepełnosprawnościami w systemie edukacji powinno pociągać za sobą zwiększeniem puli środków, a nie wprowadzanie kolejnych wag.

…i ryzyko dla szkół powiatowych

Związek nakreślił również wątpliwości co do metodologii ponownego przeliczania potrzeb oświatowych na podstawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, przy jednoczesnym wprowadzeniu w projekcie rozporządzenia wskaźników zmniejszających i zwiększających liczbę uczniów. ZPP, wbrew stanowisku resortu, przewiduje, że może dojść do sytuacji zdublowania mechanizmu zastosowanego w rozporządzeniu i rozliczenia z art. 36 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, co będzie miało negatywny wpływ przede wszystkim na szkoły prowadzone przez powiaty.

Powyższe kwestie z pewnością zaistnieją jeszcze w dyskusjach.

Załączniki:
Pobierz ten plik (Do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025.pdf)Uwagi ZPP278 kB
Pt., 6 Gr. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Anna Dąbrowska