Nie można podzielić stanowiska , że za miejsce publiczne może być uznany tylko teren zagospodarowany przez państwową lub komunalną jednostkę organizacyjną (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 28 czerwca 2017 r. II SA/Ke 280/17).
Sąd orzekający w powołanej sprawie podzielił stanowisko wyrażone między innymi w wyroku NSA z 12 kwietnia 2013 r. sygn. II OSK 2472/11 zgodnie z którym miejscem publicznym w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 4 Prawa budowlanego jest miejsce ogólnodostępne, otwarte, a więc miejsce, z którego korzystać może nieograniczona liczba osób, niezależnie od tego komu przysługuje prawo własności danej nieruchomości.
Art. 30 ust 1 pkt 4 stanowi bowiem o obowiązku dokonania zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowalnej budowy obiektu małej architektury w miejscach publicznych.
Taka też sytuacja zachodziła w powołanej sprawie, skoro z uwagi na to, że teren, na którym usytuowany był śmietnik nie był ogrodzony i mieli do niego dostęp nie tylko wszyscy mieszkańcy bloków wielorodzinnych ale również inne osoby. Tak więc dostęp do tego miejsca miała nieograniczona liczba osób i okoliczność, że w przyszłości ten stan mógłby ulec zmianie nie ma wpływu na ocenę, że stawiając altanę i następnie powiększając teren śmietnika o postawione na utwardzonym placu kontenery na śmieci, doszło do samowoli budowlanej.
Źródło: CBOSA
Komentarze