Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

„Blankietowe” zwolnienie burmistrza z obowiązku przetargu na wydzierżawienie nieruchomości. Wojewoda wyjaśnia

„Blankietowe” zwolnienie burmistrza z obowiązku przetargu na wydzierżawienie nieruchomości. Wojewoda wyjaśnia fotolia.pl

Czy rada w drodze uchwały może „blankietowo” zwolnić burmistrza z obowiązku przeprowadzenia przetargu na wydzierżawienie lub wynajęcie nieruchomości? Zdaniem Wojewody Świętokrzyskiego – wyrażonym w niedawnym rozstrzygnięciu nadzorczym jest to niedopuszczalne.

Rada miasta wyraziła zgodę na zawieranie przez burmistrza w trybie bezprzetargowym kolejnych umów dzierżawy lub najmu, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejną umowę, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

Wojewoda stwierdził nieważność kwestionowanego przepisu, bowiem wykracza on poza zakres kompetencji przewidzianej w art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Przepis ten stanowi, że zawarcie umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony następuje w drodze przetargu. Wojewoda albo odpowiednia rada lub sejmik mogą wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tych umów.

Posiłkując się ugruntowanymi poglądami wyrażonymi w orzecznictwie sądów administracyjnych, organ nadzorczy stwierdził, że uchwała organu stanowiącego o zwolnieniu z obowiązku przeprowadzenia przetargu może dotyczyć jedynie konkretnych, zindywidualizowanych przypadków wskazanych we wniosku organu wykonawczego. Bezprzetargowa dzierżawa lub najem nie jest materią podlegającą normowaniu drogą aktu prawa miejscowego i stanowi niedopuszczalną modyfikację przepisów rangi ustawowej.

Każdorazowe odstąpienie od przetargu wymaga zgody rady wyrażonej w uchwale, a przedmiotem tej zgody musi być konkretnie zidentyfikowana nieruchomość. Rada nie może wyrazić takiej zgody w sposób „blankietowy”, generalny, abstrakcyjny, na przyszłość i w stosunku do nieskonkretyzowanych przypadków.

Oznacza to, że w każdej sytuacji, kiedy organ wykonawczy JST zdecyduje o celowości odstąpienia od obowiązku zachowania przetargowego trybu zawierania umów (co leży w jego wyłącznej kompetencji), wówczas każdorazowo zobowiązany jest uzyskać zgodę rady.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego z 17.09.2024 r., znak: PNK.I.4130.176.2024

Źródło: www.kielce.uw.gov.pl 

Pt., 4 Prn. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak