Z ilu de facto etapów składa się proces tworzenia UPUL? Co podlega zaskarżeniu na każdym z tych etapów? Jakie skutki niesie za sobą wyrok uchylający zarządzenie starosty w sprawie zatwierdzenia UPUL? Zapraszamy do lektury.
I etap – sporządzenie UPUL
Zgodnie z art. 6 pkt 7 ustawy o lasach (uol), uproszczony plan urządzenia lasu (UPUL) jest planem opracowywanym dla lasu o obszarze co najmniej 10 ha, stanowiącego zwarty kompleks leśny, zawierający skrócony opis lasu i gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz podstawowe zadania dotyczące gospodarki leśnej.
Z kolei na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 uol, dla lasów niestanowiący własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych, UPUL sporządzany jest na zlecenie starosty.
Projekt UPUL wykłada się do publicznego wglądu na okres 60 dni w siedzibie urzędu gminy. O wyłożeniu projektu UPUL wójt (burmistrz, prezydent miasta) informuje pisemnie właścicieli lasów, z zaznaczeniem, że UPUL będzie podstawą naliczenia podatku leśnego (art. 21 ust. 4 uol). W terminie 30 dni od daty wyłożenia projektu UPUL zainteresowani właściciele lasów mogą składać zastrzeżenia i wnioski w sprawie planu. Starosta wydaje decyzje w sprawie uznania lub nieuznania zastrzeżeń lub wniosków (art. 21 ust. 5 uol).
Jak więc widać, na pierwszym etapie, strony mają możliwość składania zastrzeżeń i wniosków, a starosta wydaje w tym przedmiocie decyzje administracyjne. Na tym etapie badany jest stan faktyczny na gruncie, a organ ma pełną możliwość stosowania środków dowodowych. Zastosowanie mają ogólne reguły dowodowe postępowania administracyjnego, w tym art. 7 i 77 oraz 80 Kpa.
Od decyzji starosty w sprawie uznania/nieuznania zastrzeżeń służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a następnie skarga do sądu administracyjnego.
II etap – zatwierdzenie UPUL
Następnie, w myśl art. 22 ust. 2 uol, starosta zatwierdza UPUL. Prawidłową formą zatwierdzenia UPUL jest zarządzenie starosty – pisaliśmy o tym tutaj. Z kolei o tym, kiedy UPUL uzyskuje moc obowiązującą możecie Państwo przeczytać tu.
Zarządzenie starosty w sprawie zatwierdzenia UPUL jest innym (niż decyzja lub postanowienia) aktem w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, ponieważ jest to działanie skierowane „na zewnątrz”, rodzące dla właściciela lasu określone prawa i obowiązki w zakresie prowadzonej przez niego gospodarki leśnej (zob. wyrok NSA z 12.03.2014 r., sygn. akt II OSK 2477/12).
Na drugim etapie strona może kwestionować zarządzenie starosty w sprawie zatwierdzenia UPUL, jednakże nie ma już możliwości dokonywania ustaleń stanu faktycznego na gruncie, a zarówno starosta, jak też strony związani są w tym zakresie prawomocnymi i ostatecznymi decyzjami, którymi rozstrzygnięto kwestię wniosków i zastrzeżeń stron.
Na zarządzenie w sprawie zatwierdzenia UPUL przysługuje bezpośrednio skarga do sądu administracyjnego, przy czym sąd nie ma możliwości uchylenia go w celu nakazania uzupełnienia materiału dowodowego, czy wyjaśnienia wątpliwości. Wyrok uchylający zarządzenie w sprawie zatwierdzenia UPUL na trwałe eliminuje odpowiednie jego zapisy. Taka konstrukcja przewidziana przez ustawodawcę polega na założeniu, że wszystkie kwestie faktyczne zostały już wcześniej wyjaśnione na pierwszym etapie związanym z rozpoznawaniem zastrzeżeń i wniosków stron.
Starosta jest związany swoimi wcześniejszymi decyzjami w tym przedmiocie. Zatem na drugim etapie, przedmiotem zarzutu może być przede wszystkim nieuwzględnienie tychże decyzji przez starostę przy ostatecznej, zatwierdzanej wersji UPUL.
Opracowano na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 12.07.2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 744/21, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: CBOSA