Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących programu dopłat do zakupu, leasingu oraz wynajmu długoterminowego samochodów elektrycznych. Konsultacje potrwają od 18 do 29 listopada 2024 roku.
Kluczowe założenia programu
Nowy program zakłada wsparcie finansowe do 40 tys. zł na zakup pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1. Dofinansowanie będzie dostępne wyłącznie dla nowych samochodów elektrycznych i obejmuje dodatkowe bonusy, takie jak:
- premia za trwałe zezłomowanie starego pojazdu spalinowego,
- premia dla osób o niskich dochodach.
Fundusze na realizację programu, o wartości ponad 1,6 mld zł, pochodzą ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie transportu niskoemisyjnego.
Różnice względem obecnego wsparcia
Program, roboczo nazwany „Mój Elektryk 2.0”, przewiduje istotnie wyższe wsparcie niż dostępne obecnie dotacje. Dla porównania, podstawowa dotacja w programie „Mój Elektryk” wynosi 18,75 tys. zł, a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny – 27 tys. zł. Nowy instrument finansowy uwzględnia dodatkowe zachęty, co ma na celu zwiększenie zainteresowania elektrykami.
Harmonogram wdrożenia
Zgodnie z Decyzją wykonawczą Rady Unii Europejskiej z 2022 roku:
- ogłoszenie programu ma nastąpić do końca 2024 roku,
- wypłata 25% puli wsparcia ma zostać zrealizowana do II kwartału 2025 roku,
- pozostałe 75% środków trafi do beneficjentów do II kwartału 2026 roku.
Przebieg konsultacji
Uwagi do projektu można przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., wpisując w tytule wiadomości „Konsultacje społeczne Mój Elektryk 2.0”. Szczegółowy program oraz formularz do zgłaszania uwag są dostępne na stronie internetowej Funduszu.
Warto zaznaczyć, że niektóre warunki programu są niezmienne, ponieważ wynikają bezpośrednio z decyzji unijnych. Należą do nich m.in.:
- forma wsparcia (dotacja),
- kategoria pojazdów (M1),
- wielkość budżetu programu.
Nowa szansa na rozwój elektromobilności
Proponowany program wpisuje się w szersze działania na rzecz ochrony środowiska i rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce. Dzięki wyższej kwocie wsparcia i dodatkowemu systemowi bonusów inicjatywa ma szansę znacząco zwiększyć liczbę użytkowników pojazdów elektrycznych na polskich drogach.
Źródło: NFOŚiGW