Informatyzacja administracji publicznej jest procesem złożonym i długotrwałym - pokuszę się nawet o stwierdzenie, że nie zakończy się nigdy. Wynika to m.in. z ciągłego postępu technologicznego, ewolucji społeczeństwa, rozwoju nauki, nieustannych zmian gospodarczych.
Dlatego z punktu widzenia rządzących, zasadnym jest okresowe weryfikowanie i analizowanie aktualności założeń informatyzacji i, w oparciu o tę analizę, planowanie kolejnych etapów tego procesu. Właśnie o takim „kolejnym etapie” traktuje Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (uchwała RM nr 1/2014 z dnia 8 stycznia 2014 roku).
W dokumencie tym, pomiędzy innymi ważnymi kwestiami dotyczącymi informatyzacji, zwrócono uwagę na konieczność rozwoju katalogu e- usług publicznych. Na podstawie preferencji obywateli oraz kierunków rozwoju wskazywanych przez Komisję Europejską zidentyfikowano e-usługi publiczne, które winny zostać wdrożone jako priorytetowe (tj. do końca 2020 roku). Podzielono je ze względu na obszary administracji publicznej, których dotyczą. Celem zobrazowania kierunku, w którym zmierza informatyzacja polskiej administracji, poniżej przytoczę niektóre z nich.
1. Z obszaru spraw administracyjnych wyodrębniono np.:
- wnioskowanie o wydanie aktów stanu cywilnego, a w kolejnym etapie – ewentualna likwidacja aktów stanu cywilnego (zmiany dot. rejestru PESEL, które weszły w życie 1 marca 2015 roku zdają się potwierdzać ten kierunek),
- umawianie przez Internet wizyty w urzędzie w celu załatwienia sprawy,
- elektroniczne udostępnienie rejestru wyborców i spisu wyborców.
2. Z obszaru „rynek pracy” na szczególną uwagę zasługuje wprowadzenie centralnej usługi dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy, pracodawców i przedsiębiorców oraz publicznych służb zatrudnienia poprzez elektroniczny Powiatowy Urząd Pracy.
3. W kwestii ochrony zdrowia – prowadzenie zindywidualizowanej dokumentacji medycznej pacjenta, wystawianie i realizowanie e- recept, wprowadzenie e- skierowań, e- zleceń, e- zwolnień, e- rejestracja wizyt u specjalistów.
4. W sądownictwie, e- usługi będą umożliwiały internetowy dostęp do akt, nagrań, przebiegów rozpraw, posiedzeń.
5. Dzięki e-usługom poprawie ma ulec powiadamianie ratunkowe i to nie tylko przez rozbudowę OST 112, ale również (funkcjonujące już w niektórych powiatach) masowe powiadamianie mieszkańców o zagrożeniu za pośrednictwem sms, mms, naziemnej telewizji cyfrowej.
6. Rewolucji zostanie poddane również prowadzenie działalności gospodarczej w kontaktach z administracją publiczną - np. możliwość fakturowania administracji publicznej drogą elektroniczną.
Przytoczone powyżej zmiany, to tylko niektóre spośród proponowanych rozwiązań, moim zdaniem najbardziej potrzebne i najciekawsze.
Założenia są zacne, zatem pozostaje trzymać kciuki za ich szybką i bezproblemową realizację.