Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

E-usługi publiczne planowane do udostępnienia do końca 2020 roku

E-usługi publiczne planowane do udostępnienia do końca 2020 roku fotolia.pl

Informatyzacja administracji publicznej jest procesem złożonym i długotrwałym - pokuszę się nawet o stwierdzenie, że nie zakończy się nigdy. Wynika to m.in. z ciągłego postępu technologicznego, ewolucji społeczeństwa, rozwoju nauki, nieustannych zmian gospodarczych.

Dlatego z punktu widzenia rządzących, zasadnym jest okresowe weryfikowanie i analizowanie aktualności założeń informatyzacji i, w oparciu o tę analizę, planowanie kolejnych etapów tego procesu. Właśnie o takim „kolejnym etapie” traktuje Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (uchwała RM nr 1/2014 z dnia 8 stycznia 2014 roku).

W dokumencie tym, pomiędzy innymi ważnymi kwestiami dotyczącymi informatyzacji, zwrócono uwagę na konieczność rozwoju katalogu e- usług publicznych.  Na podstawie preferencji obywateli oraz kierunków rozwoju wskazywanych przez Komisję Europejską zidentyfikowano e-usługi publiczne, które winny zostać wdrożone jako priorytetowe (tj. do końca 2020 roku). Podzielono je ze względu na obszary administracji publicznej, których dotyczą. Celem zobrazowania kierunku, w którym zmierza informatyzacja polskiej administracji, poniżej przytoczę niektóre z nich.

1. Z obszaru spraw administracyjnych wyodrębniono np.:

  • wnioskowanie o wydanie aktów stanu cywilnego, a w kolejnym etapie – ewentualna likwidacja aktów stanu cywilnego (zmiany dot. rejestru PESEL, które weszły w życie 1 marca 2015 roku zdają się potwierdzać ten kierunek),
  • umawianie przez Internet wizyty w urzędzie w celu załatwienia sprawy,
  • elektroniczne udostępnienie rejestru wyborców i spisu wyborców.

2. Z obszaru „rynek pracy” na szczególną uwagę zasługuje wprowadzenie centralnej usługi dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy, pracodawców i przedsiębiorców oraz publicznych służb zatrudnienia poprzez elektroniczny Powiatowy Urząd Pracy.

3. W kwestii ochrony zdrowia – prowadzenie zindywidualizowanej dokumentacji medycznej pacjenta, wystawianie i realizowanie e- recept, wprowadzenie e- skierowań, e- zleceń, e- zwolnień, e- rejestracja wizyt u specjalistów.

4. W sądownictwie, e- usługi będą umożliwiały internetowy dostęp do akt, nagrań, przebiegów rozpraw, posiedzeń.

5. Dzięki e-usługom poprawie ma ulec powiadamianie ratunkowe i to nie tylko przez rozbudowę OST 112, ale również (funkcjonujące już w niektórych powiatach) masowe powiadamianie mieszkańców o zagrożeniu za pośrednictwem sms, mms, naziemnej telewizji cyfrowej.

6. Rewolucji zostanie poddane również prowadzenie działalności gospodarczej w kontaktach z administracją publiczną - np. możliwość fakturowania administracji publicznej drogą elektroniczną.

Przytoczone powyżej zmiany, to tylko niektóre spośród proponowanych rozwiązań, moim zdaniem najbardziej potrzebne i najciekawsze.

Założenia są zacne, zatem pozostaje trzymać kciuki za ich szybką i bezproblemową realizację.

Pt., 17 Kw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka