Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wspólny, samorządowy front w sprawie dróg

Wspólny, samorządowy front w sprawie dróg fotolia.pl

Finansowaną przez budżet państwa naprawę dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, niszczonych podczas budowy autostrady A-1 oraz innych tras szybkiego ruchu, zakłada narodowy program rewitalizacji dróg regionalnych i lokalnych, którego projekt przygotował złożony z samorządowców zespół roboczy, powstały pod patronatem marszałka Piotra Całbeckiego.

4 lipca dokument i stanowisko w tej sprawie przyjął jako własne obradujący w Sieniawie w Podkarpackiem Konwent Marszałków Województw RP.

- Problem dotyczący niszczenia dróg podczas prowadzenia dużych inwestycji infrastrukturalnych, który widzimy w naszym województwie w związku z budową autostrady A-1, występuje w całej Polsce. Dlatego tak łatwo było zjednać marszałków dla naszego projektu – podkreśla marszałek Całbecki. - Cieszę się, że z naszych doświadczeń mogą skorzystać wszystkie polskie regiony.

Zaakceptowany wcześniej przez zarząd województwa kujawsko-pomorskiego dokument jest konsekwencją zawiązania się w styczniu tego roku międzywojewódzkiej koalicji samorządowej. Jej celem było wzmocnienie głosu lokalnych społeczności, pozostawionych samym sobie w obliczu zniszczeń drogowych będących ubocznym skutkiem wielkich inwestycji infrastrukturalnych, w ostatnim czasie przede wszystkim budowy A-1. W powołanym na styczniowym spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu zespole roboczym, który projekt programu przygotował, zasiadają starostowie i wójtowie gmin oraz samorządowi urzędnicy.

Przygotowany przez zespół i przyjęty przez Konwent Marszałków dokument zakłada stworzenie programu finansowania przedsięwzięć związanych z odnawianiem dróg zniszczonych przez ciężki sprzęt i sam proces inwestycyjny, z własnym systemem rządowego finansowania za pośrednictwem dotacji celowej w wysokości oszacowanej na podstawie złożonych wniosków. Program byłby na poziomie krajowym koordynowany przez właściwego ministra, a na poziomie województw przez wojewodów. Poszczególne projekty byłyby subwencjonowane w wysokości co najmniej 80 procent kosztów.

- Oczekujemy podjęcia radykalnych działań na rzecz ochrony dróg samorządowych rozjechanych w związku z budową autostrad i dróg ekspresowych (...) [oraz] podjęcia działań mających na celu skomunikowanie węzłów autostradowych z samorządową infrastrukturą drogową – czytamy w stanowisku będącym wstępem do projektu programu, którego adresatem jest minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Dokument ten, wg założeń, ma stać się nie tylko głosem marszałków województw, ale także wspólnym wystąpieniem dotkniętych tym problemem samorządów w całym kraju. Teraz, gdy mają już poparcie samorządowych administracji wszystkich polskich regionów, zostaną przekazane ministrowi.

Stanowisko i projekt narodowego programu rewitalizacji dróg regionalnych i lokalnych dostępne jest tutaj.

Źródło: www.kujawsko-pomorskie.pl

Niedz., 8 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka