WSA w Białymstoku: mieszkaniec powiatu co do zasady nie ma możliwości zaskarżenia statutu powiatu, który zamieszkuje.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wypowiedział się w przedmiocie skargi złożonej przez mieszkańca powiatu na uchwalony nowy przepis statutu jednostki samorządowej. W uzasadnieniu skarżący zarzucił bezprawne wniesienie projektu uchwały z pominięciem ustawowych procedur nałożonych mocą ustawy o samorządzie powiatowym. Pomimo możliwości powzięcia przez danego mieszkańca wątpliwości co do prawidłowości prac prowadzonych przez radę powiatu, skarga została przez Sąd odrzucona na mocy art. 58 § 1 pkt. 5a p.p.s.a. Jak wskazano w uzasadnieniu, ustawowe przesłanki dopuszczalności wniesienia skargi nie zostały spełnione, wskutek czego Sąd w ogóle nie miał prawnej możliwości pochylenia się nad sprawą.
Jak wspomniano w uzasadnieniu postanowienia, interes prawny implikujący możliwość wniesienia skargi do sądu administracyjnego jako instytucji sprawującej kontrolę działania administracji publicznej, nie wyraża się w samym tylko zameldowaniu na danym obszarze, lecz wymaga istnienia realnego związku między treścią zaskarżonego aktu a sytuacją prawną wnoszącego skargę, który w tym przypadku nie został w ogóle wskazany. Za przykład istnienia interesu prawnego Sąd podał negatywny wpływ aktu na sytuację danej jednostki, która na skutek naruszającej prawo uchwały zostaje pozbawiona pewnych uprawnień lub jej możliwości ich realizowania zostają ograniczone. Związek pomiędzy indywidualną sytuacją obywatela a skarżonym aktem musi mieć każdorazowo charakter bezpośredni, aktualny i realny, co nie podlega rozszerzającej wykładni.
Zaskarżona uchwała dotyczyła przepisu statutu, który ustanawiał konkretny kształt zarządu powiatu, a tym samym - jego wewnętrznej organizacji. Przepis nie dotyczył zatem żadnych uprawnień ani obowiązków obywateli spoza grona osób wchodzących aktualnie w skład zarządu. Tym samym interes prawny osób nienależących do tej grupy nie mógł zostać naruszony. Wobec tego, nienależący do zarządu powiatu skarżący nie mógł wnieść w takiej sprawie skargi, nawet gdy określony sposób działania organów wzbudził jego wątpliwości.
Interes prawny stanowi zatem warunek konieczny, od którego niezależnie od dalszych okoliczności uzależniona jest możliwość wniesienia do sądu administracyjnego skargi na dany akt działalności administracji publicznej. Zameldowanie na danym obszarze czy zainteresowanie lokalną polityką to jednak zbyt mało, by móc go przyznać.
Postanowienie WSA w Białymstoku z dnia 27 sierpnia 2024 r. (sygn. II SA/Bk 454/24)
Źródło: CBOSA