Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowoczesna infrastruktura kolejowa w sercu portu morskiego w Gdyni

Nowoczesna infrastruktura kolejowa w sercu portu morskiego w Gdyni fotolia.pl

Stacja Gdynia Port, oddawana do użytku etapami w latach 2021–2024, to imponująca inwestycja o strategicznym znaczeniu dla Pomorza i całej Polski. Dzięki modernizacji oraz rozbudowie, stacja zyskała status najnowocześniejszego węzła kolejowego w kraju, który obsługuje największe i najcięższe pociągi towarowe.

Przedsięwzięcie o tak szerokim zakresie wymagało zaangażowania Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Gdańsku, który etapami wydawał decyzje dopuszczające inwestycję do użytkowania. Ostatnia z nich została wydana 18 listopada 2024 r., wieńcząc pięć lat intensywnych prac.

Największa głowica rozjazdowa w Polsce
Centralnym elementem nowej infrastruktury jest największa w Polsce głowica rozjazdowa, która obsługuje aż 39 torów. Umożliwia to znaczne usprawnienie ruchu kolejowego i zapewnia sprawny dostęp do portu. Stacja Gdynia Port została przystosowana do obsługi 750-metrowych pociągów towarowych o nacisku ponad 22 tony na oś, co przekłada się na zwiększenie efektywności transportu kolejowego i ograniczenie ruchu ciężarówek na drogach.

Zaawansowany nadzór budowlany
Pomorski Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego odegrał kluczową rolę w procesie realizacji inwestycji. Inspektorzy przeprowadzili szereg dodatkowych kontroli na różnych etapach budowy:

  • 8 kontroli w trakcie prac,
  • 19 weryfikacji zgłoszeń o zakończeniu budowy,
  • 15 kontroli obowiązkowych,
  • 2 kontrole utrzymania wcześniej oddanych obiektów.

Na podstawie wyników tych działań wydano 15 decyzji pozwalających na użytkowanie poszczególnych elementów infrastruktury.

Rozmach inwestycji
Budowa Stacji Gdynia Port rozpoczęła się w październiku 2019 r. i była realizowana etapami, co pozwoliło na bieżącą koordynację prac oraz minimalizację zakłóceń w ruchu portowym. W ramach projektu wykonano:

  • 115 km nowych torów,
  • 359 rozjazdów,
  • dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów,
  • 12 podziemnych zbiorników retencyjnych,
  • nowoczesną sieć kanalizacyjną zapewniającą odwodnienie,
  • ładownię i dwie nastawnie.

Korzyści dla środowiska i transportu
Realizacja projektu przyniosła wymierne korzyści dla środowiska i regionu:

  • Dzięki nowym rozwiązaniom możliwe stało się ograniczenie emisji CO2 poprzez większe wykorzystanie lokomotyw elektrycznych.
  • Poprawa gospodarki wodnej w okolicach portu została osiągnięta dzięki budowie zbiorników retencyjnych i rozbudowie sieci wodociągowej o długości prawie 8 km.
  • Zatory drogowe w okolicach portu uległy zmniejszeniu, gdyż nowoczesna ładownia skróciła czas oczekiwania ciężarówek na załadunek.
  • Wymiana torowiska oraz inne modernizacje obniżyły poziom hałasu generowanego przez przejeżdżające pociągi.

Kluczowy element rozwoju transportu intermodalnego
Stacja Gdynia Port stanowi obecnie jeden z najważniejszych elementów polskiego systemu transportowego, wspierając rozwój transportu intermodalnego. Dzięki inwestycji port w Gdyni zyskał możliwość obsługi większych wolumenów towarów w sposób bardziej efektywny i ekologiczny.
Zrealizowane przedsięwzięcie to także korzyść dla całej gospodarki kraju – usprawnienie transportu kolejowego przekłada się na większą konkurencyjność polskich firm na rynkach międzynarodowych. Dzięki temu Gdynia, jako kluczowy port bałtycki, może dalej rozwijać swoją pozycję w Europie.

Źródło: GUNB

Śr., 4 Gr. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła