Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sierpniowe posiedzenie Zespołu Społeczeństwa - czyli o cyfrowej szkole

Sierpniowe posiedzenie Zespołu Społeczeństwa - czyli o cyfrowej szkole fotolia.pl

22 sierpnia odbyło się posiedzenie Zespołu Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST. Podczas posiedzenia omówione zostały następujące projekty.

Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie sposobu przygotowania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do projektu tego zgłoszono na etapie konsultacji wiele uwag, resort opracowuje nową wersję projektu. Z uwagi na ten fakt, zdecydowano, że projekt zostanie zaopiniowany na następnym posiedzeniu Zespołu po przedstawieniu projektu w wersji po konsultacjach.

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” – projekt ten zakłada ogromne zakupy sprzętu cyfrowego dla szkół. Oprócz zakupów, w ramach projektu mają zostać zrealizowane szkolenia dla nauczycieli oraz zatrudnienie w szkołach koordynatorów cyfrowych i administratorów sprzętu komputerowego.

W ocenie ZPP, projekt jest dobrym krokiem w kierunku cyfrowej i nowoczesnej szkoły, jednak kilka kwestii wymaga zasygnalizowania już na tym etapie. Związek stoi na stanowisku, że zakupy sprzętu należy powiązać ze zmianami podstaw programowych – tak aby podstawa programowa wymuszała na nauczycielu wykorzystywanie zakupionego sprzętu. Przedstawicielka ZPP wskazała, że dotychczas zakupy sprzętu nie przyczyniły się do poprawy sytuacji cyfrowej w szkołach – pomimo tego, że szkoły dysponowały nowoczesnym sprzętem np. tablicami multimedialnymi, to sprzęt ten stał nieużywany bo nauczyciele nie umieli bądź nie chcieli z niego korzystać. Tylko odpowiednie zmiany w podstawach programowych zmuszą nauczycieli do rzeczywistego wykorzystywania sprzętu.

W projekcie zakłada się szkolenie cyfrowe dla nauczycieli i podnoszenie ich kompetencji, w godzinach pracy, z uwagi na niską efektywność szkoleń popołudniowych – ZPP wyraził kategoryczny sprzeciw wobec szkolenia nauczycieli w godzinach pracy. W ocenie ZPP, efektywny czas pracy nauczyciela to 13 godzin zegarowych w tygodniu, w związku z powyższym nie ma żadnego uzasadnienia dla szkolenia nauczycieli w godzinach ich pracy, z uwagi na fakt, że będzie to generowało dodatkowe koszty po stronie organów prowadzących (zastępstwa). Oczywiście, barierą mogą być finanse, stąd szkolenia nauczycieli powinny być finansowane ze środków Budżetu Państwa, KPO czy programów unijnych, niemniej powinny odbywać się poza godzinami pracy – podobnie jak szkolenia dla wszystkich innych grup zawodowych.

Odnośnie koordynatora cyfrowego i administratora sprzętu komputerowego, ZPP wskazało, że szkoły i organy prowadzące powinny mieć autonomię i decydować czy, chcą samodzielnie zatrudnić taką osobę, czy w mniejszych szkołach jeden koordynator powinien przypadać na więcej szkół.

Ostatecznie, pomimo wątpliwości, projekt uzyskał pozytywną opinię Zespołu.

Decyzją KWRIST Zespół zaopiniował wiążąco w sposób pozytywny następujące projekty:

  • projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie wysokości, terminów i sposobu uiszczania opłat za prawo do wykorzystywania zasobów numeracji,
  • projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telekomunikacyjnych
Czw., 22 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek