Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Informacja publiczna - jak liczyć bieg terminu

Informacja publiczna - jak liczyć bieg terminu fotolia.pl

Od kiedy liczy się 14-dniowy termin udzielenia odpowiedzi na wniosek, który wpłynął do Urzędu. Przykładowo wniosek wpłynął za pośrednictwem e-PUAP 17 lutego 2023 r. (piątek, sobota, niedziela) godz. 17:00; nadawca ma potwierdzenie wysłania i dostarczenia do Urzędu, a Urząd o godz. 17:00 nie pracuje, poczta jest odbierana i rejestrowana w poniedziałek rano.

Odpowiedź: W opisanym przypadku termin upłynął 3 marca 2023 r. Zgodnie z art. 3 pkt 20 lit. b ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne urzędowe poświadczenie odbioru to dane elektroniczne powiązane z dokumentem elektronicznym doręczonym podmiotowi publicznemu lub przez niego doręczanym w sposób zapewniający rozpoznawalność późniejszych zmian dokonanych w tych danych, określające m.in. datę i godzinę wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego - w odniesieniu do dokumentu doręczanego podmiotowi publicznemu. Zgodnie z §13 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych w przypadku odebrania dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą podmiotu publicznego poświadczenie przedłożenia jest automatycznie tworzone i udostępniane nadawcy tego dokumentu przez system teleinformatyczny służący do obsługi doręczeń.

W wyroku NSA z 26 stycznia 2021 r. I OSK 2059/20 wskazano, że w przypadku gdy podmiot publiczny odbiera korespondencję w związku z realizacją zadań publicznych „wprowadzenie dokumentu do systemu elektronicznego podmiotu publicznego jest równoznaczne z wprowadzeniem dokumentu do elektronicznej skrzynki podawczej podmiotu publicznego ( … ) celem ustawodawcy było usprawnienie przez zautomatyzowanie obiegu korespondencji pomiędzy podmiotami określonymi w art. 2 ustawy o informatyzacji. Przepisy ustawy o informatyzacji ograniczają jednak rozumienie urzędowego potwierdzenia odbioru jako wprowadzenie albo przeniesienie dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego wyłącznie do sytuacji, gdy podmiot publiczny, któremu doręczony został dokument elektroniczny, wykonuje swoje kompetencje w ramach realizacji zadań publicznych. Ustawa o informatyzacji w art. 2 ust. 1 definiując określenie "podmioty publiczne", do których stosuje się przepisy tej ustawy, wyraźnie stanowi we wprowadzeniu do tego przepisu, że (...) przepisy ustawy stosuje się do wymienionych w pkt 1-11 podmiotów realizujących zadania publiczne określone przez ustawy. Zadaniem publicznym można nazwać wszelkie działania, które są realizowane przez organy państwa (lub podmioty działające w imieniu i na ich rzecz) na podstawie przepisów prawa powszechnego.” (źródło CBOSA).

Nie ulega wątpliwości, że udzielanie informacji publicznej mieści się w kategorii zadania publicznego.

Pobocznie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych dowód otrzymania jest wystawiany po wpłynięciu korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych podmiotu publicznego, a zgodnie z art. 147 ust. 2 tej samej ustawy doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, będące użytkownikami konta w ePUAP, do podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, do czasu zaistnienia obowiązku stosowania niniejszej ustawy, o którym mowa w art. 155, przez ten podmiot publiczny.

Jak wynika z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust. 1 (przy. - terminie 14 dni), podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku). Jeżeli zatem organ miałby trudność z dochowaniem terminu na udzielenie odpowiedzi na wniosek, np. z uwagi na jego obszerność i czas potrzebny do jego analizy i przygotowanie odpowiedzi, może skorzystać ze wskazanej regulacji.

Pt., 14 Kw. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel