Konwent Marszałków, podczs posiedzenia w dniu 13 stycznia przyjął stanowisko w sprawie wprowadzenia niezbędnych, zdaniem marszałków, zmian prawnych wzmacniających warunki instytucjonalno–prawne efektywnej realizacji działań prorozwojowych.
I. Wnioski i postulaty o charakterze systemowym:
- weryfikacja zakresu kompetencji samorządu województwa pod kątem ich przydatności do zarządzania rozwojem regionu, a także zwiększenia możliwości świadczenia usług publicznych wyższego rzędu,
- decentralizacja sytemu finansów publicznych,
- przyznanie samorządom województw wyłącznej kompetencji w zakresie prowadzenia polityki rozwoju obszarów wiejskich - podobnie jak rozwój miejski, jest to wymiar terytorialny polityki regionalnej,
- zintegrowanie na poziomie krajowym programowania polityki rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego.
W konsekwencji wyżej wymienionych założeń proponuje się następujące zmiany legislacyjne:
- Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - Konwent Marszałków wnioskuje o:
(1) zmianę mechanizmów ustalania części regionalnej subwencji ogólnej z budżetu państwa dla województw,
(2) ustalenie nowego źródła dochodów dla województw w związku ze zmniejszeniem kwoty części regionalnej subwencji ogólnej budżetu państwa dla województw,
(3) zapewnienie środków gwarantujących zrównoważony rozwój wszystkich regionów. - Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Konwent Marszałków, ze względu na zaawansowanie programowania rozwoju (trzecia generacja strategii wojewódzkich) oraz potrzebę przygotowania organizacyjnego instytucji i narzędzi istotnych z punktu widzenia prowadzenia polityki rozwoju regionalnego, wnioskuje o podjęcie prac nad małą nowelizacją ustawy w zakresie:
(1) Kontraktu terytorialnego - doprecyzowanie zasad zawierania i funkcjonowania kontraktu terytorialnego oraz reguł finansowych,
(2) Regionalnego Forum Terytorialnego - określenie formuły, kompetencji oraz struktury podmiotowej obejmującej jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty istotne z punktu widzenia polityki rozwoju regionu, jednocześnie oczekując podobnych rozwiązań dla Krajowego Forum Terytorialnego,
(3) Planowania strategicznego - rezygnację z ustawowego obowiązku dostosowywania w ciągu 9 miesięcy strategii regionalnych do zmieniających się zapisów dokumentów krajowych,
(4) Regionalnego Obserwatorium Terytorialnego - uregulowanie kwestii dotyczących Regionalnego Obserwatorium Terytorialnego w zakresie relacji z Krajowym Obserwatorium Terytorialnym oraz utworzenia krajowej sieci współpracy. - Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Konwent Marszałków, w celu racjonalizacji gospodarki przestrzennej, koordynacji przeznaczania terenów, sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenów, (w szczególności tych, które wynikają z potrzeb uwzględnienia polityki przestrzennej województw oraz potrzeb kształtowania ładu przestrzennego w ujęciu ponadlokalnym), zauważa potrzebę podjęcia działań mających na celu wprowadzenie uregulowań prawnych dotyczących w szczególności następujących zagadnień:
- zintegrowanego podejścia do planowania społeczno-gospodarczego i przestrzennego,
- hierarchiczności planowania przestrzennego w województwach,
- podniesienia statusu dokumentów planistycznych do rangi normatywnej,
- planów dla obszarów metropolitalnych,
- kompetencji samorządu województwa w zakresie stanowienia wojewódzkich przepisów urbanistycznych.
II. Kwestie szczegółowe. Konwent Marszałków, po zapoznaniu się ze szczegółowymi propozycjami Związku Województw RP, dostrzega również potrzebę zmian legislacyjnych innych aktów prawnych, zwłaszcza z punktu widzenia prowadzenia polityki rozwoju. Doceniając prace oraz zaangażowanie Związku Województw RP w przygotowanie propozycji zmian szeregu ustaw, Konwent Marszałków postanawia wykorzystać je do opracowania kolejnych stanowisk, które przekazane zostaną właściwym ministrom.
Przewodniczący Konwentu Marszałków Województw RP Mirosław Karapyta
Źródło: zwrp.pl