WSA: na uchwałę organu jednostki samorządu terytorialnego wydana w ramach tzw. skargi powszechnej, tj. w trybie przepisów Działu VIII k.p.a (Skargi i wnioski) nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
Gdański sąd administracyjny swoim postanowieniem wyjaśnił różnice między uchwałą jako aktem prawa miejscowego a uchwałą kończącą jednoinstancyjne uproszczone postępowanie poprzez zawiadomienie strony skarżącej o sposobie rozpoznania skargi. Jak wynika z przedstawionego uzasadnienia, pomimo tożsamej nazwy, uchwała wydana na podstawie przepisów postępowania skargowego, jest w istocie zawiadomieniem o załatwieniu skargi przez organ. Nie jest to zatem rozstrzygnięcie konkretnej, indywidualnej sprawy administracyjnej, które mogłoby zostać zaskarżone. Myląca może okazać się w tym kontekście sama nazwa uchwały. Aby uniknąć pomyłki i złożenia skargi, która następnie zostanie odrzucona w wyniku wstępnej kontroli sądu, konieczne jest zweryfikowanie jej formy. Jeśli skarga stanowi tylko odformalizowany środkiem ochrony danych interesów jednostki, to nie daje podstaw do kontynuowania postępowania w kolejnych instancjach, stanowiąc tylko niejako wiadomość od organu. Ocena prawidłowości prowadzenia postępowania w takim trybie nie należy zatem do sądu administracyjnego.
Tym samym, jak wynika z postanowienia, nie tytuł czyni dany dokument wydany przez organ uchwałą zaskarżalną w takim trybie, w jakim uczynił to skarżący w przytoczonym poniżej stanie faktycznym. Uchwała w ramach skargi powszechnej nie posiada bowiem wymaganych do takiego działania przymiotów, lecz jest środkiem społecznej kontroli działalności administracji publicznej, niekształtującym bezpośrednio sytuacji prawnej danego podmiotu.
Postanowienie WSA w Gdańsku z 21 listopada 2024 r.
Źródło: CBOSA