Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Z wokandy. Skarbnika powiatu można odwołać tylko na wniosek starosty

Z wokandy. Skarbnika powiatu można odwołać tylko na wniosek starosty fotolia.pl

WSA w Olsztynie orzekł, iż powołanie jak i odwołanie skarbnika, będącego głównym księgowym budżetu powiatu, następuje na wniosek starosty. Oznacza to, że tylko rada powiatu może powołać i odwołać skarbnika powiatu, z tym jednak zastrzeżeniem, że wniosek w tej sprawie może złożyć wyłącznie starosta. Uchwała podjęta przez radę z własnej inicjatywy, więc z pominięciem wniosku starosty, jako sprzeczna z prawem jest uchwałą nieważną.

Rada Powiatu uchwałą odwołała ze stanowiska Skarbnika Powiatu z powodu naruszenia zakazu członkostwa w zarządzie stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą tj. Stowarzyszenia Skarbników Samorządowych. W uchwale stwierdzono, że odwołanie jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia. Jako podstawę prawną wskazano ograniczenie prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Odwołany skarbnik w skardze do WSA zarzucił, że Rada przed podjęciem zaskarżonej uchwały przeprowadziła postępowanie pośpiesznie, opierając się na zapisach formalnych, dotyczących możliwości prowadzenia przez Stowarzyszenie Skarbników, nie wykazując, że faktycznie działalność taka była prowadzona. Z dokumentacji prowadzonej przez Stowarzyszenie wynika, że nie prowadzi ono żadnej działalności gospodarczej, wyłącznie statutową. Skarbnik ponadto nie wyrażał zgody na uczestnictwo we władzach Stowarzyszenia. Skarżący argumentował, że nie było podstaw do odwołania. W jego ocenie nie naruszył on zakazu, o którym mowa w art. 4 pkt 6 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ faktycznie nie wykonywał żadnych czynności związanych z pełnieniem funkcji członka zarządu Stowarzyszenia Skarbników oraz złożył oświadczenie, że nie chce pełnić funkcji tego samego dnia, kiedy został zaocznie wybrany przez walne zgromadzenie.

WSA wskazał, że Skarbnik w okresie zajmowania stanowiska nie może prowadzić m.in. działalności gospodarczej na własny rachunek lub z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Jednakże, jak wskazuje treść tego przepisu, jak też art. 37 ust. 1 u.s.p., zarówno powołanie jak i odwołanie skarbnika, będącego głównym księgowym budżetu powiatu, następuje na wniosek starosty. Oznacza to, że tylko rada powiatu może powołać i odwołać skarbnika powiatu, z tym jednak zastrzeżeniem, że wniosek w tej sprawie może złożyć wyłącznie starosta. Uchwała podjęta przez radę z własnej inicjatywy, więc z pominięciem wniosku starosty, jako sprzeczna z prawem jest uchwałą nieważną.

Nie można bowiem pominąć szczególnej pozycji skarbnika, jaką osoba ta zajmuje w strukturze starostwa, na co wskazuje chociażby sposób nawiązywania z nim stosunku pracy oraz fakt, że skarbnik jest jednocześnie głównym księgowym budżetu powiatu. Od osoby powołanej na stanowisko skarbnika w dużej mierze zależy prawidłowe funkcjonowanie jednostki samorządu terytorialnego. Ze względu na tę szczególną pozycję skarbnika, jego odwołanie bez wiedzy (wniosku) starosty, jest niedopuszczalne. Jego odwołanie bez względu na to z jakiej przyczyny to następuje, powinno się odbyć na wniosek starosty. 

Wobec tego należało stwierdzić nieważność zaskarżonej uchwały.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 21 maja 2013 r. II SA/Ol 263/13

Sob., 26 Lst. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Gabriela Trocka