Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zbiór aktów prawa miejscowego - pytanie (cz. 4)

Zbiór aktów prawa miejscowego - pytanie (cz. 4) fotolia.pl

Artykuł 28 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych nakłada na starostę obowiązek prowadzenia w postaci elektronicznej zbioru aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat.  

Na tym gruncie pojawiają się pytania czy zbiór aktów prawa miejscowego powinien zawierać spis wszystkich aktów ustanowionych od 1998 roku, czyli od początku istnienia samorządu powiatowego?

Nie istnieją prawne wymogi dotyczące publikacji w zbiorze aktów prawa miejscowego stanowionych przed 1 stycznia 2012 r. W doktrynie wyrażone zostało stanowisko odnośnie wymogów publikacji aktów prawnych sprzed dnia wejścia w życie zmian. Przepis ten (art. 28 – red.) w omawianym brzmieniu zaczął obowiązywać 1 stycznia 2012 r., obowiązek w nim wyrażony obejmuje zatem tylko akty normatywne ustanowione po tym dniu. Nie ma natomiast przeszkód, a wręcz jest korzystne z punktu widzenia dostępności aktów prawnych i łatwości ich wyszukiwania, aby w zbiorze umieścić spis wszystkich aktów prawnych ustanowionych od roku 1998. Elektroniczny zbiór aktów prawnych może być prowadzony poprzez publikację w BIP, jako jeden z modułów.

Ponadto, należy zadać pytanie, czy zbiór trzeba aktualizować na bieżąco, czy wystarczy raz na kwartał lub raz w roku?

Elektroniczny zbiór aktów prawa miejscowego należy aktualizować na bieżąco. Aktualizacja jedynie raz na kwartał, czy raz do roku, nie spełnia kryterium funkcjonalnego i celowościowego zbioru, gdyż przez dłuższy czas, zainteresowany obywatel/mieszkaniec powiatu nie będzie mógł odnaleźć w zbiorze, wydanego pomiędzy publikacjami aktu prawnego. Elektroniczny zbiór aktów prawnych prowadzony w formie elektronicznej przez starostę należy zatem aktualizować niezwłocznie. Głównym założeniem działania rejestru, jest zwiększenie dostępności do aktów prawnych, przez mieszkańców, bez konieczności wychodzenia z domu i żmudnego ustalania informacji. Założenie to nie będzie spełnione, jeżeli rejestr nie będzie aktualizowany na bieżąco. Z punktu widzenia przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, wręcz korzystnym dla urzędów jest publikacja, jak największej liczby informacji w BIP, z uwagi na fakt, że zmniejsza to konieczność każdorazowej odpowiedzi na wnioski o udostepnienie informacji publicznej, jeżeli informacja ta znajduje się w BIP.

Pt., 4 Lst. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek