Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Relacja z VI Krajowego Kongresu Sekretarzy

Relacja z VI Krajowego Kongresu Sekretarzy .

19 i 20 października br. odbył się VI Krajowy Kongres Sekretarzy. Jest to wydarzenie, organizowane corocznie, które jest miejscem wymiany doświadczeń pomiędzy sekretarzami oraz dotyczącym najważniejszych, bieżących aspektów funkcjonowania samorządu terytorialnego i roli sekretarza w samorządzie.

Podczas pierwszego dnia na Kongresie wystąpili między innymi Janusz Cieszyński – Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa oraz Paweł Szefernaker – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Minister Cieszyński wskazał na najważniejsze projekty, jakie wkrótce zostaną wdrożone: rejestr pełnomocników, platforma płatności (która ma zastąpić kasy w urzędach) oraz budowa centralnego rejestru wyborców. Podkreślił także, że Cyberbezpieczeństwo to coraz większe wyzwanie dla gmin. Wskazała, również, że samorządy powinny wyciągnąć wniosku z przeprowadzonego audytu w ramach programu „Cyber Gmina”. Natomiast Minister Paweł Szefernaker przedstawił wyzwania stojące przez JST również w kontekście cyberbezpieczeństwa oraz sytuacji za naszą wschodnią granicą.

Podczas tego dnia głos zabrali także: Peter Agh, dyrektor wykonawczy ICMA Europe, który opowiadał o tym jak samorządy mogą radzić sobie z kryzysem energetycznym, Marek Wójcik, Sekretarz KWRiST, który przedstawił rolę sekretarza w kontekście współczesnych wyzwań demograficznych, Monika Krasińska, Dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji UODO, która przybliżyła uczestnikom temat dotyczący granice swobody decyzyjnej w przedmiocie upublicznienia danych osobowych jako informacji publicznej, Dariusz Łubian, p.o. Wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli opowiedział o cyfryzacja jednostek samorządu terytorialnego i zapewnienie bezpieczeństwa informacji w świetle kontroli NIK (szczególnie w kontekście doświadczeń pracy zdalnej w urzędach samorządowych). Aktualne zagadnienia z zakresu zamówień publicznych przedstawił Karol Kacprzak, Naczelnik Wydziału Opinii w Departamencie Prawnym Urzędu Zamówień Publicznych a stan wdrożenia EZD w administracji publicznej omówił Bohdan Pawłowicz – Doradca Z-cy Dyrektora NASK ds. Nowych Technologii dla Polityk Publicznych.

W tym dniu przyznano również nagrody w konkursie „Dobre praktyki zarządzania w Administracji Samorządowej SEKRETY ZARZĄDZANIA”.

Podczas drugiego dnia, w pierwszej części, odbyły się panele dyskusyjne, które prowadzone były równolegle. Pierwszy dotyczył planowanych zmian prawa pracy w zakresie uregulowania pracy zdalnej i wynikających z tego obowiązków dla pracodawców samorządowych. Drugi zaś nadzoru i postępowania skargowego.

Równolegle odbywały się też następujące sesje tematyczne: rozwój pracowników - praktyczne podejście, koncepcja nadużycia prawa dostępu do informacji publicznej, jak analizować emocje i oczekiwania mieszkańców w sieci - czy można to robić skutecznie oraz dumka na dwa serca (głosy) – współpraca samorządowa z perspektywy ustrojowej i zamówieniowej. 

Tematem przewodnim drugiej części dnia, było przygotowanie decyzji administracyjnych, językiem przyjaznym dla mieszkańców. W tej części odbyło się bardzo ciekawe szkolenie o tematyce: Krócej i prościej nie oznacza mniej profesjonalnie. Zasady prostego języka w administracji samorządowej, które przeprowadził dr Tomasz Piekot – Językoznawca, komunikolog oraz nauczyciel akademicki w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Następnie prelegentki z miasta Tychy zaprezentowały w jaki sposób wdrożyły zasady prostego języka w urzędzie.

Kongres zwieńczyła debata odnośnie wyzwań samorządu, a statusu i roli Sekretarza.

Wt., 25 Prn. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek