Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty wypracowuje pierwsze wspólne stanowiska

Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty wypracowuje pierwsze wspólne stanowiska fotolia.pl

Jak poinformował Instytut Badań Edukacyjnych, powołana niedawno Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty wypracowała porozumienie co do formatu nowej podstawy programowej i rekomendacji służących poprawie jakości nauczania.

Podczas spotkania Rady przedstawione zostały zalecenia dotyczące kierunku dalszych prac nad podstawą programową i jej formatem. Za najważniejsze uznano poświęcenie większej uwagi kształtowaniu kompetencji społecznych i osobistych w nauczaniu poszczególnych przedmiotów, a także doświadczeniom edukacyjnym, które mają pomóc dzieciom i młodzieży szkolnej w lepszym przyswojeniu wiedzy. Z wypracowanego stanowiska wynika również potrzeba zapewnienia większej spójności między poszczególnymi wymaganiami dla danego etapu edukacji, a także ich skonkretyzowanie. Proponuje się także zwiększenie nacisku na rozwój umiejętności komunikacyjnych uczniów, zwłaszcza werbalnych.

Przedsięwzięcia miałyby być realizowane przy pomocy dodatkowych materiałów pomocniczych, których zadaniem byłoby ułatwienie skutecznego przygotowywania i porównywania poszczególnych programów na potrzeby zarówno ekspertów, jak i nauczycieli wdrażających reformę do szkolnej praktyki.

Jak podaje IBE, wypracowanie porozumienia jest dużym sukcesem Rady, gdyż w jej skład powołano przedstawicieli różnych środowisk, których opinie rzadko pozostawały ze sobą w zgodności. Stanowisko odnoszące się do formatu zapisu podstawy programowej ma stanowić cenny drogowskaz dla nauczycieli, a także autorów podręczników. Jego podstawowym przesłaniem ma być bowiem przede wszystkim to, w jaki sposób efektywnie uczyć.

Rada została powołana w styczniu br. jako organ doradczy dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych - państwowego ośrodka badawczego. Do jej podstawowych zadań należy wyznaczanie kierunków przyszłych reform, analizowanie projektów zmian w podstawach programowych, a także monitorowanie prawidłowości wdrażania poszczególnych zmian.

Źródło: IBE 

Pt., 28 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch