Jak poinformował Instytut Badań Edukacyjnych, powołana niedawno Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty wypracowała porozumienie co do formatu nowej podstawy programowej i rekomendacji służących poprawie jakości nauczania.
Podczas spotkania Rady przedstawione zostały zalecenia dotyczące kierunku dalszych prac nad podstawą programową i jej formatem. Za najważniejsze uznano poświęcenie większej uwagi kształtowaniu kompetencji społecznych i osobistych w nauczaniu poszczególnych przedmiotów, a także doświadczeniom edukacyjnym, które mają pomóc dzieciom i młodzieży szkolnej w lepszym przyswojeniu wiedzy. Z wypracowanego stanowiska wynika również potrzeba zapewnienia większej spójności między poszczególnymi wymaganiami dla danego etapu edukacji, a także ich skonkretyzowanie. Proponuje się także zwiększenie nacisku na rozwój umiejętności komunikacyjnych uczniów, zwłaszcza werbalnych.
Przedsięwzięcia miałyby być realizowane przy pomocy dodatkowych materiałów pomocniczych, których zadaniem byłoby ułatwienie skutecznego przygotowywania i porównywania poszczególnych programów na potrzeby zarówno ekspertów, jak i nauczycieli wdrażających reformę do szkolnej praktyki.
Jak podaje IBE, wypracowanie porozumienia jest dużym sukcesem Rady, gdyż w jej skład powołano przedstawicieli różnych środowisk, których opinie rzadko pozostawały ze sobą w zgodności. Stanowisko odnoszące się do formatu zapisu podstawy programowej ma stanowić cenny drogowskaz dla nauczycieli, a także autorów podręczników. Jego podstawowym przesłaniem ma być bowiem przede wszystkim to, w jaki sposób efektywnie uczyć.
Rada została powołana w styczniu br. jako organ doradczy dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych - państwowego ośrodka badawczego. Do jej podstawowych zadań należy wyznaczanie kierunków przyszłych reform, analizowanie projektów zmian w podstawach programowych, a także monitorowanie prawidłowości wdrażania poszczególnych zmian.
Źródło: IBE